Slovinsko privatizuje legendárního výrobce lyží Elan

Elan je mezi výrobci lyží legenda. V Begunji pod alpami se vyrábí od roku 1945.

Elan je mezi výrobci lyží legenda. V Begunji pod alpami se vyrábí od roku 1945.

Elan vyváží do celého světa, 95 procent jde na export. 15 procent objemu odebírá USA.
Zásilka lyží ze Slovinska do USA.
Na Elanech závodil i slavný slovinský, tehdy jugoslávský, lyžař Bojan Križaj.
Takhle vypadají lyže Elan dnes.
V továrně se kromě lyží vyrábějí i lodě nebo větrné turbíny.
7
Fotogalerie
Legendárního slovinského výrobce lyží Elan čeká v brzké době privatizace. Informoval o tom rakouský deník Wirtschaftsblatt s odvoláním na slovinské noviny.

Prodej státního podniku Elan, který se táhne už dva roky, je nyní téměř u konce a výrobce lyží s více než šedesátiletou tradicí konečně přejde do soukromých rukou, napsal list Delo. Novým vlastníkem se má podle novin stát britský investiční fond Argus Capital.

Za značku Elan prý nabídl 15 milionů eur (375 milionů korun). Část této sumy má jít na vrácení nedovolené státní pomoci. Nový majitel má podle Dela brzy po nákupu firmu rekapitalizovat finanční injekcí ve výši dalších 10 milionů eur (250 milionů korun).

Elan vyrábí lyže ve vesnici pod Alpami od roku 1945

Slovinsko musí nyní s prodejem spěchat, protože podnik potřebuje 10 milionů eur na vrácení nedovolené státní podpory. Lhůta splatnosti této vratky vyprší za měsíc. Peníze musí Elan vrátit na příkaz Evropské komise. Podle Dela nemá firma v současnosti na vrácení dostatek prostředků. Elan patří z většiny státnímu holdingu PDP (66,3 procenta), dalšími akcionáři jsou státní firmy Modra Zavarovnice (8,6 procenta) a Triglav Nalozbe (25 procent).

Příběh značky Elan se započal v roce 1945 v malé podalpské vesnici Begunje. Podle legendy začali lyže vyrábět místní partyzáni, aby mohli v horách lépe čelit německým okupantům. Dnes v Begunje sídlí největší továrna na výrobu lyží na světě. Elan v ní ročně produkuje 500 tisíc párů lyží, zhruba každý sedmý pár tedy pochází z Begunje. Značce patří podíl 8,5 procenta na globálním trhu.

Většina (95 procent) lyží jde na export a značku Elan živí. Zimní divize je mírně zisková – v roce 2011 vydělala 3,9 milionu eur při obratu 43,6 milionů eur. Celkově je ale firma v mínusu 1,4 milionu eur při tržbách 90 milionů. Značku táhne dolů ztrátová výroba lodí a větrných turbín, napsaly Financial Times.