Slovnaft nabízí Česku třetí ropnou cestu

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: slovnaft.sk

Po ropovodech z východu a západu se otevírá další cesta, kudy by mohla do Česka putovat ropa – z jihu. Tak to alespoň vidí slovenská společnost Slovnaft, která hodlá společně s mateřskou maďarskou skupinou MOL investovat zhruba dvě miliardy korun do modernizace ropovodu Adria. Ten by pak byl schopen přepravit až šest milionů tun ropy ročně.

„Ropovod Adria byl v minulosti postaven jako alternativní trasa pro tehdejší Československo pro případ, že ropovod Družba selže,“ uvedl mluvčí Slovnaftu Anton Molnár. Plné využití Adrie by podle něj mělo pro Českou republiku podobný význam i dnes.

Kromě možné přepravy ropy z chorvatského přístavu Omišalj však Adria posiluje i další ambice Slovnaftu v Česku. Slovenská firma je jednou z rafinerských společností, která jedná o propojení s tuzemským Čeprem. Kritici takového spojení zatím poukazovali na skutečnost, že rafinerie Slovnaft je příliš závislá na ropovodu Družba. A Slovnaft předpokládá, že tento argument díky Adrii přestane platit.

Ropovod Adria má také posílit jistotu dodávek černého zlata pro samotnou rafinerii Slovnaft, která chce tak jako tak více prodávat své produkty na českém trhu. Slovnaft je již dnes v tuzemsku významným hráčem ve velkoobchodu s pohonnými hmotami a vlastní zde také necelou třicítku čerpacích stanic.

Slovnaft zároveň nabídl účast na projektu modernizace ropovodu slovenské státní firmě Transpetrol, která je také smluvním partnerem České rafinérské. To by mělo být lákadlo i pro vládu v Bratislavě. „Státu nabízíme možnost významně si posílit ekonomický i politický vliv v regionu střední a východní Evropy,“ uvedl generální ředitel Slovnaftu Oszkár Világi.

Kromě ropovodu Družba dnes do Česka putuje ropa i z italského Terstu ropovody TAL a IKL. Tato západní cesta by dokázala případný výpadek Družby zcela nahradit, takže z tohoto pohledu není další ropovod nezbytný. Praha nicméně kvůli posílení energetické bezpečnosti uvažovala i o dalších propojeních svých ropovodů, například z Litvínova do německé rafinerie Leuna nebo z jižní Moravy do rakouského Schwechatu. Otázkou zůstává, zda by se takové stavby vyplatily ekonomicky.

Čtete rádi E15.cz? Dejte nám hlas ve finále ankety českého internetu v kategorii zpravodajství.