Soudce Breyer tlačí na VW. Dosud prý neslyšel, jak firma napraví své chyby

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: ctk/ap

Už se to vleče půl roku, čas vypršel! Chci okamžitě řešení. Takový signál vyslal federální soudce Charles Breyer německému koncernu Volkswagen.

Volkswagen musí říci, jak naloží s 600 tisíci vozy s dieselovými motory, u nichž byly prokázány podvody s emisemi; co s nimi provede, aby vyhovovaly zákonům o čistotě ovzduší. Musí také představit „nápravná opatření“ pro majitele vozů či „způsob řešení“ vzniklých ekologických škod.

Rozzlobený soudce Breyer podle agentury Reuters požaduje definitivní odpověď od německého koncernu do 24. března. „Šest měsíců je dostatečně dlouhá doba na zjištění, zdali je to řešitelný problém. Nic se však zatím nestalo,“ řekl Breyer.

Nedostatečné!

Volkswagen již v září loňského roku uznal, že jeho vozidla na amerických silnicích používala software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidu dusíku.

Později pak představil dílčí plán na řešení problému. Ten se týkal se téměř půl milionu problémových vozů s dvoulitrovými dieselovými motory.

A tento měsíc předložil Agentuře pro ochranu životního prostředí (EPA) a americkému ministerstvu spravedlnosti další návrh řešení – tentokrát pro vozy s třílitrovými vznětovými motory.

Ovšem američtí regulátoři je odmítli jako nedostatečné. Soudce Breyer proto jmenoval jako svého poradce Roberta Muellera, bývalého ředitele FBI (2001-2013). Ten by měl jednání uspíšit.

Mueller, který je právníkem ve Washingtonu, se již sešel s několika inženýry VW odpovědnými za technické řešení. Soudce nyní požaduje, aby se s ním sešli i nejvyšší představitelé koncernu.

Hledá se viník

I když skandál vypukl před půl rokem, dodnes není známo nejen řešení problému, ale ani kdo vše způsobil. Volkswagen si kvůli tomu najal právní firmu Jones Day. Ta zjišťuje, kdo dal nařídil inženýrům vyvinout a instalovat do vozů podvodný software.

Očekává se, že s první výsledky vyšetřování seznámí Volkswagen veřejnost v dubnu. Koncern přitom stále trvá na tom, že není důvodu nevěřit, že do všeho bylo zapleteno jen několik málo lidí, nikoli nejvyšší představitelé vedení. V lednu prodeje Volkswagenu ve Spojených státech spadly o sedm procent, ale ve světě celkově vzrostly o 3,7 procenta. A to i přes prudké poklesy v Brazílii a Rusku.