Staropramen vzhlíží k americkému trhu, může mu pomoci fúze gigantů
Součástí spojení pivních gigantů AB InBev a SABMiller je transakce, při níž majitel smíchovského a ostravského pivovaru Molson Coors odkoupí od SABMilleru zbývající polovinu ve společném americkém podniku Miller Coors. Následkem toho by se měl stát druhým největším pivovarem ve Spojených státech.
„Pokud vše dopadne, jak je naplánováno, a Molson Coors bude americkou firmu vlastnit ze sta procent, tak bychom měli mít mnohem volnější ruce, co se týče prodejů značky Staropramen na americkém trhu,“ říká odcházející šéf Staropramenu Zbyněk Kovář. Dosud totiž podle něj musela panovat shoda obou vlastníků nad finálním portfoliem, zejména importovaných značek, což pozici Staropramenu omezovalo.
„V tomto ohledu se nám americký trh daleko více otevře,“ doufá Kovář. Staropramen stejně jako ostatní velké domácí skupiny sází v posledních letech na export. Ten jim nahrazuje poklesy či stagnace na českém trhu. Pivovaru tak loni stoupl export o sedm procent na více než šest set tisíc hektolitrů.
Ohromný potenciál
Na nárůst má podle Kováře vliv právě i to, že pivovar je od roku 2012 součástí kanadskoamerické skupiny Molson Coors, sedmé největší na světě, neboť majitel řadí značku Staropramen mezi tři hlavní globální značky celé skupiny.
Americký trh ale zatím pro Staropramen jedním z hlavních není a v pořadí zemí podle exportu je zhruba na desátém místě. Potenciál je tam přitom podle Kováře obrovský, protože to je jeden z největších pivních trhů na světě, který je zároveň velmi otevřen importu.
„Americký trh je také mnohem bohatší a množství lidí si může dopřát platit vyšší ceny. Tím pádem jsou ochotni připlatit za importované pivo z Česka i z jiných zemí,“ míní Kovář.
Odstupující ředitel Staropramenu: Řada hospod kvůli EET radši skončila hned