Střední Evropa zůstává rájem výrobců aut, další značky přicházejí

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

General Motors chce otevřít novou továrnu v Polsku, Citroën uvažuje o přesunu výroby modelu C3 na Slovensko, tam prý má namířeno i italské Lamborghini. Zájem o země střední Evropy mezi automobilovými producenty nepolevuje. Z výrobních linek zde sjíždějí vozy už šestnácti značek.

Nižší mzdové náklady, kvalitní pracovní síla, tradice. Hlavně k tomu přihlížejí představitelé největších světových automobilek, když se rozhodují přesunout další část výroby do středu starého kontinentu.

Naposledy Opel patřící koncernu General Motors. Ten plánuje podle časopisu Bilanz převést produkci modelů Corsa a Karl z Německa do zahraničí. Uvažuje prý o Jižní Koreji a Španělsku, podstatná část dílů vozů se ale zcela jistě bude zhotovovat také v sousedním Polsku. Zde již německá značka vyrábí v Gliwici modely Astra a Cascada.

Citroën zase podle Reuters vážně přemýšlí o přesunu modelu C3 do Trnavy, kde sjíždějí z linek jiné dva vozy koncernu PSA/Peugeot Citroën – C3. Podle statistik Eurostatu činí hodinové náklady na pracovníka v automobilovém průmyslu ve Francii 57 eur, zatímco na Slovensku přibližně 15,5 eura.

Lamborghini z Bratislavy

Autonews Europe zase informoval, že Urus, nové ultraluxusní SUV značky Lamborghini, se bude vyrábět od roku 2017 v bratislavském závodě koncernu Volkswagen. Zde už montují kromě jiného Porsche Cayenne, Volkswagen Touareg a Audi Q. Chystají se tu prý i na produkci části nového SUV značky Bentley.

Je tedy zřejmé, že Slovensko o přezdívku „Detroit střední Evropy“ jen tak nepřijde. V přepočtu na počet obyvatel se zde zhotovuje nejvíce aut na světě. V roce 2013 to bylo 182 aut na tisíc obyvatel. Loňská produkce ve třech závodech automobilek Volkswagen, PSA a Kia činila 987 718 aut. Přitom v roce 2000 to bylo jen 180 803 aut. Slovenský automobilový průmysl už dnes tvoří 46 procent HDP z průmyslové výroby.

Slovenská montovna

Ovšem u našich sousedů v poslední době sílí diskuze, že Slovensko z toho nedokáže vytěžit maximum. V zemi chybějí mnozí subdodavatelé, velké množství dílů se tudíž musí na Slovensko dovážet. Zcela jiná situace je v Česku, kde jsou zastoupeni téměř všichni.

Dále na Slovensku se vozy pouze montují, chybí zde vývojová základna podobné té v mladoboleslavské Škodě Auto. Zemi kvůli tomu chybí podle Jaroslav Holečka, prezidenta Sdružení automobilového průmyslu SR, kvalifikovaní zaměstnanci a inženýři.

Maďarská renesance Suzuki

Zajímavá zpráva přišla i z Maďarska. Suzuki ohlásilo, že se v prosinci vrátí k dvousměnnému provozu ve svém závodě v Ostřihomi. Jak informovala agentura MTI, která citovala šéfa automobilky Ryoči Oura, souvisí to s novým vozem Vitara. Suzuki představilo tohle pětidveřové SUV na autosalonu v Paříži, jeho prodeje začnou v lednu.

V minulých měsících se v závodě na severozápadě země pracovalo pouze na jednu směnu. Stalo se tak poté, když zde skončila výroba minivanu Splash a malého SUV SX4. Ještě tu zhotovují hatchback Swift, nejlépe prodávaný vůz značky v Evropě, a nový SX4.

Automobilové závody ve střední Evropě
Česko
Mladá Boleslav – Škoda AutoŠkoda Fabia, Škoda Octavia, Škoda Rapid, Seat Toledo
Kvasiny – Škoda AutoŠkoda Praktik, Škoda Roomster, Škoda Superb, Škoda Yeti
Nošovice – HyundaiHyundai i30, Hyundai ix20, Hyundai ix35
Kolín – TPCAToyota Aygo, Citroën C1, Peugeot 108
Slovensko
Bratislava – VW GroupAudi Q7, Porsche Cayenne, VW Touareg, VW Up, Seat Mii, Škoda Citigo
Trnava – PSA/Peugeot CitroënCitroën C3 Picasso, Peugeot 208
Žilina – KiaKia Cee´d, Kia Sportage, Kia Venga
Maďarsko
Győr – VW GroupAudi A3, Audi TT
Esztergom – SuzukiSuzuki Swift, Suzuki SX4, Suzuki SX4 S-Cross, Suzuki Splash
Kecskemét – DaimlerMercedes-Benz B, Mercedes-Benz CLA
Polsko
Poznaň – VW GroupVW Caddy, VW Transporter
Gliwice – General MotorsOpel Astra, Opel Astra GTC, Opel Astra OPC, Opel Cascada
Tychy – Fiat/FordFiat 500, Lancia Ypsilon, Ford Ka