Takata může kvůli skandálu s výbušnými airbagy skončit v insolvenci

Vystřelené airbagy po nárazovém testu

Vystřelené airbagy po nárazovém testu Zdroj: Mic, Flickr.com (CC BY 2.0)

Už za pár týdnů si japonský výrobce airbagů Takata vybere zájemce, s nimiž bude jednat o svém převzetí. Jenže někteří z nich by chtěli firmu prohnat před odkoupením insolvenčním řízením, zjistila agentura Bloomberg. Vedení firmy, jejíž airbagy mohou vybuchnout a zabít řidiče a spolujezdce, přitom bankrot dosud vylučovalo.

Cílem insolvence by mělo být osekání části závazků Takaty, která má dva závody také v Česku. Zatím ovšem není jasné, kolik bude japonského výrobce stát výměna vadných zařízení pro nafukování bezpečnostního pytle. Jejich exploze a vzniklé střepiny usmrtily patnáct lidí. Firma bude muset v příštích letech vyměnit na 70 milionů vadných součástí. Ve Spojených státech jde o největší svolávání majitelů aut do servisů v historii.

Analytici se shodují, že pokud automobilky Takatě neodpustí náklady na svolání zákazníků a výměnu zařízení, bude muset japonská společnosti zaplatit miliardy dolarů. Se zákazníky z řad výrobců aut už Takata o způsobu úhrady nákladů na výměny vyjednává od února. „Jednání se protáhnou, protože japonští a zahraniční automobilky mají různé zájmy,“ tvrdí Shintaro Niimura, analytik investiční společnosti Nomura Securities.

Takata prý ořeže místa v Evropě, továrnu na airbagy má i v Česku

Informace o možné insolvenci poslala akcie Takaty přes víkend na japonské burze o 12 procent dolů. Od začátku roku 2014 se akcie Takaty propadly o 88 procent.

Mezi zájemce o koupi se zatím podle Bloombergu přihlásila investiční skupina Carlyle Group, která spolupracuje s americkým výrobcem airbagů Key Safety Systems. O koupi firmy má zájem také japonský výrobce nafukovačů airbagů Daicel, který už nyní Takatě tyto součástky dodává. Ve hře je také investiční skupina KKR. Takata a potenciální zájemci se nechtěli k probíhajícím námluvám vyjadřovat.

V souboji o získání kontrolního podílu v Takatě budou mít podle analytiků nejspíš navrch japonští výrobci. Favoritem měl být Daicel. Naopak moc šancí se nedává Key Safety Systems, kterou loni koupil čínský výrobce Ningbo Joyson Electronic Corp. „Ningbo Joyson to bude mít těžké, protože japonské firmy mají silný smysl pro národní hrdost a vysoké výrobní standardy,“ myslí si Cui Dongshu, generální tajemník Čínské asociace výrobců osobních automobilů.