Tatra zvažuje expanzi na Balkán, jedná o koupi státní automobilky v Srbsku
„Ve věci podniku FAP probíhají jednání, ale žádné rozhodnutí zatím nepadlo,“ potvrdil serveru E15.cz mluvčí české firmy Andrej Čírtek. O zájmu Tatry již dříve informovala srbská média, podle nichž delegace z české firmy závod poprvé navštívila loni.
Termín, kdy rozhodnutí padne, Čírtek neupřesnil, čas se ale krátí. Podle zahraničních zdrojů by v závěru května srbská vláda měla ukončit nákladné subvencování továrny, což pochopitelně vyvolává obavy mezi zaměstnanci.
Nepovedený prodej Finům
O vstup do FAP projevilo v minulosti zájem několik investorů. Tím nejvážnějším byl finský výrobce Sisu Auto, který se jako jediný přihlásil do tendru srbské privatizační agentury a v květnu 2014 dokonce s vládou podepsal memorandum o převzetí části závodu. Zároveň slíbil, že zachová výrobu a dá práci pro 600 lidí. K finální dohodě o prodeji Finům však nikdy nedošlo.
„Stále ale věřím, že se něco může stát,“ řekl nedávno s odkazem na možný zájem ze strany českých, ale údajně i ruských kupců srbský premiér Aleksandar Vučič, jenž vinu za neutěšený stav podniku svaluje na minulé vlády.
Vojenský automobil a bělehradský městský autobus značky FAP:
Vučičův kabinet se v rámci dohody o půjčce s MMF a během přístupových jednáních s Evropskou unií zavázal, že prodá nebo zavře stovky prodělečných podniků. MMF a Brusel tvrdí, že reforma státních firem a omezování počtu úředníků jsou nezbytné pro dlouhodobý ekonomický růst Srbska. Pro zemi s vysokou nezaměstnaností to jsou nicméně bolestivá opatření.
FAP spadá mezi 17 strategických a dosud těžko prodejných státních podniků, které zaměstnávají dohromady přes 20 tisíc lidí, z hlediska hospodářských výsledků měly být už ale dávno zavřené. Kromě FAP jde například o měděný důl v Boru, farmaceutickou firmu Galenika nebo petrochemický komplex v Pančevu. V dubnu se podařilo prodat za 46 milionů eur ocelárnu Železara Smederevo čínskému koncernu HBIS.
Dramatický pád
FAP si v novodobé historii prošla podobným vývojem jako kopřivnická Tatrovka. V dobách socialismu to byla ohromná továrna, jejíž areál byl dimenzován na výrobu, většinou licenční, až 10 tisíc vozidel ročně. Kromě náklaďáků závod montoval i autobusy.
Po rozpadu Jugoslávie ale firma zažila dramatický pád. Produkce klesla na naprosté minimum a počty zaměstnanců se snížily ze sedmi tisíc na nynějších 650, prodělečný podnik drží nad vodou právě jen masivní podpora vlády. Podle informací z webu FAP příprava na zatím neúspěšnou privatizaci začala už v roce 2002.
České Tatře, která na rozdíl od FAP už prošla privatizací i konkurzem, se v posledních letech daří. V roce 2013 ji koupili podnikatelé Jaroslav Strnad a René Matera a od té doby firmě rostou prodeje a loni vykázala zisk 390 milionů korun. Strnadova zbrojařská skupina Czechoslovak Group (bývalý Excalibur) nedávno koupila letňanskou automobilku Avia, která už tři roky nevyrábí.
Město Priboj leží na hranicích s Bosnou a Hercegovinou: