Tesla vyhrává určující bitvu o dobíjení. Musk zlákal Ford, GM a chce další továrnu v Evropě

Tesla Supercharger v Lovosicích

Tesla Supercharger v Lovosicích Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Americká automobilka miliardáře Elona Muska znovu budí rozruch. Během pouhých dvou týdnů si na svou stranu získala detroitské giganty Ford a General Motors. Obě tradiční automobilky od roku 2025 přestanou instalovat do svých plně elektrických bateriových vozů dobíjecí port CCS. Nahradí ho portem NACS (North American Charging Standard), který používá Tesla.

Stávající uživatelé elektrických Fordů a vozů GM tak při použití adaptéru získají přístup ke dvanácti tisícům dobíjecích stanic Tesla Supercharger, které jsou ve Spojených státech zdaleka nejrozšířenější. Vozy vyráběné od roku 2025 budou rovnou disponovat patřičným konektorem. Ford i GM zároveň ušetří, nebudou muset budovat vlastní dobíjecí síť.

Šéfka GM Mary Barraová pro stanici CNBC uvedla, že díky dohodě s Teslou GM nebude muset investovat dříve oznámených 750 milionů dolarů, v přepočtu zhruba 16,5 miliardy korun, do dobíjecích stanic, ale až o 400 milionů méně.

Nejvíce z dohod profituje Tesla, která získává nové zákazníky do své masivní sítě. Ta má globálně čítat 45 tisíc nabíjecích stojanů v pěti tisících lokalitách. V pozici poraženého je přinejmenším v USA evropský dobíjecí standard CCS. V zámoří se začal pomalu uchytávat, místo expanze v USA ho čekají těžké časy dost možná i v Evropě.

„Partnerství se dvěma hlavními detroitskými automobilkami je zásadní výhra pro Teslu a její dobíjecí technologii. Očekává se, že dohody zvýší tlak na další výrobce i na americkou vládu, která investuje miliardy dolarů do budování dobíjecí sítě pro elektrické vozy, aby i oni adoptovali technologii Tesly,“ píše stanice CNBC.

V předobchodní fázi posílily akcie Tesly prozatím o 4,5 procenta a GM o 3,6 procenta (v době přípravy článku).

Tesla se však dál mocně rozmachuje také v Evropě. S odvoláním na dobře informované zdroje v pátek španělský list Cinco Días informoval, že automobilka jedná s úřady ve Valencii o výstavbě továrny na výrobu elektrických vozů. Už ve středu list Levante-EMV uvedl, že má investice nejmenované firmy do výroby elektromobilů přesáhnout 4,5 miliardy eur, přes sto miliard korun.

V Evropě má zatím Tesla „pouze“ jednu továrnu v Grünheide nedaleko Berlína. Ve Valencii mohutně investuje také koncern Volkswagen, který zde zbuduje jednu z šesti plánovaných vlastních továren na baterie do elektromobilů, takzvanou gigafactory.