Tisíce za vrak. Stát zvažuje příspěvek za nepojízdná vozidla

Autovrak

Autovrak Zdroj: ZeroOne CC BY-SA 2.0 Flickr

Stát by mohl v blízké době začít vyplácet majitelům autovraků příspěvek za jejich trvalé vyřazení z provozu. Jeho výše by se mohla pohybovat kolem tří až pěti tisíc korun za auto. Návrh ministerstva průmyslu a obchodu ještě musí projít meziresortním připomínkovým řízením.

Podle mluvčího MPO Filipa Matyse je návrh součástí aktualizace vládního materiálu „Návrh opatření na zlepšení struktury vozového parku v České republice“ z roku 2011. „O tom, kdo bude příspěvek vyplácet a v jaké výši, je předčasné hovořit, neboť to bude předmětem diskuze a dalších meziresortních jednání,“ podotkl.

Ministerstvo životního prostředí podle mluvčí Jany Taušové bude ještě s ostatními resorty a dotčenými subjekty jednat. „Za důležité však MŽP v tuto chvíli považuje zejména nastartovat postupné plnění cílů evropské směrnice o vozidlech s ukončenou životností, kterým je právě připravovaný program,“ dodala.

Příspěvek by měl podle Šípka pomoci k odstranění nejstarších neekologických aut z tuzemských silnic. Stáří českého vozového parku nyní přesahuje 14 let. Nepůjde o šrotovné, které by bylo vázané na nákup nového vozu, a proto bude moci být příspěvek využitý i na nákup novější ojetiny.

Vrakovišť je moc

O ekologickou likvidaci autovraků se v Česku stará 570 licencovaných vrakovišť. Podle předsedy Sdružení zpracovatelů autovraků Milana Petra je kvůli benevolenci úřadů při vydávání licencí vrakovišť nadbytek. To má za následek, že se jednotlivé provozovny o auta k likvidaci přetahují a místo toho, aby vozy přijímaly zdarma, reálně za ně majitelům dokonce platí. Výkupní cena se pohybuje od 500 do zhruba 3500 korun.

Vrakoviště mají na ekologickou likvidaci vozidel dostávat dotaci z fondu zřízeného ministerstvem životního prostředí. Do toho plynou ekologické poplatky vybírané při registraci neekologických aut. Letos se ale změnily podmínky pro čerpání dotace.

„V praxi je to tak administrativně náročné, že se to firmám nevyplatí. Odhaduji, že počet vrakovišť přihlášených do dotačního programu pravděpodobně klesne z dosavadních 200 na polovinu,“ uvedl Petr. Dotace navíc podle něj klesla z loňských 500 na 412 korun.

Podoba programu podle Toušové ještě není definitivní, MŽP chce ještě zohlednit připomínky zástupců průmyslu a zpracovatelů. S těmi se zástupci resortu setkali až tento týden.

Stížnost k Evropské komisi

Majitelé autovrakovišť zvažují stížnost k Evropské komisi kvůli neutěšené situaci v likvidaci autovraků a porušování zákona o odpadech a evropské směrnice. Stát podle nich není schopný evidovat zpracování vraků v procentech podle komodit a také nezabránil živelnému vydávání licencí k provozování vrakovišť.

Autovrakoviště v Česku loni přijala k ekologické likvidaci 132 tisíc aut. Letos by jich mohlo být více kvůli konci tzv. polopřevodů, kdy původní majitel auto na úřadě odhlásil a nový jej ještě nepřihlásil. Pokud majitel vozidla v tzv. polopřevodu registraci nedokončí do poloviny roku, bude vozidlo z registru trvale vyřazeno. Ze zákona o odpadech ale vypadla povinnost majitele auto po vyřazení z registru na vrakoviště odvézt.