Transporta z Chrudimi krachuje. Firmě zlomily vaz sankce vůči Rusku

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Michael Tomes, E15

Strojírenská společnost Transporta Czech Republic, nástupce legendárního podniku z Chrudimi, má vážné problémy. Firma vyrábějící například drtiče kamene nebo jeřábové konstrukce není schopná platit věřitelům. Sama na sebe tak podala insolvenční návrh. Přesto ještě věří v oživení. Za způsob řešení platební neschopnosti nenavrhuje konkurz, ale reorganizaci.

Příčinou krachu jsou hlavně sankce uvalené na Rusko, uvádí Transporta v insolvenčním návrhu. Potíže už společnost připouštěla ve výroční zprávě za loňský rok. “Ve druhé polovině roku 2016 se společnost potýkala s problémy nedostatečné vytíženosti výroby zakázkami a zároveň s nedostatkem odborných pracovníků především v dělnických profesích,” sdělil šéf představenstva Vladimir Kononov.

Vedení Transporty však ještě při sestavování výroční zprávy za minulý rok doufalo v obrat k lepšímu. “V roce 2017 se očekává vstup nového strategického partnera,” dodal Kononov. Firma stále věří, že se jí strategického spojence podaří najít. To je také důvod, proč místo konkurzu navrhuje reorganizaci.

Na začátku léta Transporta 114 věřitelům dlužila téměř třicet milionů korun. Společnost byla loni při tržbách kolem devětašedesáti milionů korun ve ztrátě blížící se dvanácti milionům. Podnik zaměstnává necelých sedmdesát lidí.

Insolvenční návrh na sebe Transporta podala těsně poté, co začala platit přísnější novela insolvenčního zákona. Věřitel podávající insolvenční návrh musí nově doložit svou pohledávku potvrzením auditora o její existenci, soudním rozhodnutím nebo uznáním dluhu. “Proto je dobře, že dlužník splnil svou povinnost a po zjištění úpadku na sebe sám podal insolvenční návrh,” řekl advokát Bystrík Bugan, který se zabývá insolvenčním právem. “Novela rovněž omezuje hlasovací práva věřitelů, kteří s dlužníkem tvoří koncern,” dodal právník.

To může být pro průběh insolvenčního řízení s Transportou důležité. Kdo je konečným vlastníkem společnosti Transporta Czech Republic, není zcela zřejmé. V insolvenčním návrhu společnost jen uvádí, že ji ovládá kyperská firma Silverex. K chrudimskému podniku se ale současně na svém webu hlásí strojírenská skupina kolem ZPA Pečky průmyslníka Bohumila Vejvody. Zástupci ZPA Pečky byli letos s prezidentem Milošem Zemanem v Číně. Mimo jiné kvůli tomu, že podnik má dodat dmychadla pro jednu z nových čínských jaderných elektráren.