Pro budoucnost Aera je klíčový hlavně kontrakt na dodání součástí pro vojenský letoun Embraer KC-390. Aero do letounu dodá dveře, rampu nebo zadní část trupu. Účast v projektu, který vlastní brazilská vláda, Aero Vodochody získalo vloni. „Je to jeden z nejvýznamnějších leteckých kontraktů v ČR vůbec,“ řekl Šimek. Tato a další zakázky by podle Šimka měly tržby společnosti do roku 2018 až ztrojnásobit.
Přečtěte si profil společnosti Embraer:
Embraer: se státem v zádech vzhůru mezi letecké giganty
Čistý zisk Aera za loňský rok dosáhl 175 milionů korun, tržby překročily 2,2 miliardy korun. Oproti zisku 431 milionů, respektive tržbám 2,7 miliardy v roce 2010 je to pokles. Vedení společnosti propad zdůvodňuje přechodem na výrobu přední části kokpitu pro vrtulníku S-76 společnosti Sikorsky. Aero americkému výrobci vrtulníků vloni dodalo také první tři kokpity k legendárnímu stroji UH-60M Black-Hawk.
OBRAZEM: Uvnitř Aera
Historie a výhled tržeb a zisku Aero Vodochody 2007 - 2018Historie a výhled tržeb a zisku společnosti Aero Vodochody v letech 2007-2018
Letos v lednu uplynulo pět let od převzetí Aera investiční skupinou Penta. Novému majiteli se podařilo dostat největšího tuzemského výrobce letecké techniky ze ztráty a získat pro něj nové zahraniční kontrakty. Během pěti let pod Pentou Aero získalo zakázky od firem SAAB, Airbus, Bombardier, Sikorsky nebo Embraer. Firma také vyrábí vlastní letadla, jako například L-159, který od roku 2001 používá česká armáda.
Zatímco dříve Aero vyrábělo díly pro zahraniční firmy spíše podle jejich dokumentace, od roku 2009 čím dál tím více získává takzvané risk-sharingové projekty. Pro českého výrobce to znamená, že se stává spoluautorem strojů, pro které dodává. Podílí na vývoji stroje a po jeho dokončení se stává spolumajitelem duševního vlastnictví. První takový kontrakt Aero uzavřelo v roce 2009. Jedná se o vývoj pevné náběžné hrany křídla pro Bombardier CSeries.