Tržby Aera jsou na pětiletém minimu, firma má ale nové zakázky | E15.cz

Tržby Aera jsou na pětiletém minimu, firma má ale nové zakázky

Petr Horký

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Český výrobce letecké techniky Aero Vodochody měl vloni nejnižší tržby i zisk za posledních pět let. Firma ale v posledních letech získala několik lukrativních zakázek, které mají obrat až zněkolikanásobit. Kvůli těmto zakázkám Aero nabíralo nové pracovníky – počet zaměstnanců se zvýšil z 1137 na 1262 a firma chce zaměstnat další. „Výsledky jsou vždy zpožděné. Úspěch letošního roku uvidíte za tři, čtyři roky,“ komentoval hospodaření Aera jeho prezident Ladislav Šimek.

Pro budoucnost Aera je klíčový hlavně kontrakt na dodání součástí pro vojenský letoun Embraer KC-390. Aero do letounu dodá dveře, rampu nebo zadní část trupu. Účast v projektu, který vlastní brazilská vláda, Aero Vodochody získalo vloni. „Je to jeden z nejvýznamnějších leteckých kontraktů v ČR vůbec,“ řekl Šimek. Tato a další zakázky by podle Šimka měly tržby společnosti do roku 2018 až ztrojnásobit.

Přečtěte si profil společnosti Embraer:

Embraer: se státem v zádech vzhůru mezi letecké giganty

Čistý zisk Aera za loňský rok dosáhl 175 milionů korun, tržby překročily 2,2 miliardy korun. Oproti zisku 431 milionů, respektive tržbám 2,7 miliardy v roce 2010 je to pokles. Vedení společnosti propad zdůvodňuje přechodem na výrobu přední části kokpitu pro vrtulníku S-76 společnosti Sikorsky. Aero americkému výrobci vrtulníků vloni dodalo také první tři kokpity k legendárnímu stroji UH-60M Black-Hawk.

OBRAZEM: Uvnitř Aera

Historie a výhled tržeb a zisku Aero Vodochody 2007 - 2018

Historie a výhled tržeb a zisku společnosti Aero Vodochody v letech 2007-2018Autor:

Letos v lednu uplynulo pět let od převzetí Aera investiční skupinou Penta. Novému majiteli se podařilo dostat největšího tuzemského výrobce letecké techniky ze ztráty a získat pro něj nové zahraniční kontrakty. Během pěti let pod Pentou Aero získalo zakázky od firem SAAB, Airbus, Bombardier, Sikorsky nebo Embraer. Firma také vyrábí vlastní letadla, jako například L-159, který od roku 2001 používá česká armáda.

Zatímco dříve Aero vyrábělo díly pro zahraniční firmy spíše podle jejich dokumentace, od roku 2009 čím dál tím více získává takzvané risk-sharingové projekty. Pro českého výrobce to znamená, že se stává spoluautorem strojů, pro které dodává. Podílí na vývoji stroje a po jeho dokončení se stává spolumajitelem duševního vlastnictví. První takový kontrakt Aero uzavřelo v roce 2009. Jedná se o vývoj pevné náběžné hrany křídla pro Bombardier CSeries.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah