Ulčák shrnul své ostravské strojírenské firmy pod novou značkou Witkowitz
Podnikatel Martin Ulčák představil novou značku Witkowitz, která zastřešila osm strojírenských firem, v nichž má prostřednictvím svých společností rozhodující podíl. Některé z firem patřily do strojírenského koncernu Vítkovice Machinery Group ostravského podnikatele Jana Světlíka. Ulčák je od něj koupil, do některých vstoupil v době, kdy byly v úpadku. Firmy mají dohromady okolo 1400 zaměstnanců.
Pod značku Witkowitz patří společnosti Witkowitz Envi, Gearworks, Witkowitz Mechanica, Witkowitz Slovakia, Hammering, Hutní montáže, Vítkovice Energetické strojírenství (VES) a Witkowitz.
O nové logo, firemní tiskoviny, propagační předměty, branding oblečení a aut, navigační systém v budovách a weby, se postaralo pražské studio La Taupe. „Zadání jsme dostali přesně před rokem. Hlavní logo navrhl Martin Dušek. Ten spolu s naším týmem vybral tři verze, které se následně prezentovali Martinu Ulčákovi z Witkowitz,“ říká Petr Vávra z La Taupe a dodává, že poté následovala práce grafiků v La Taupe, kteří ve spolupráci s Martinem Duškem začali rozpracovávat celou identitu.
„V uplynulém roce se společnosti postupně podařilo provést právními i ekonomickými těžkostmi. Nyní je čeká modernizace a tvorba nové obchodní strategie,“ řekl mluvčí firmy Karel Křivan.
Envi, Gearworks a Mechanika patřily do Světlíkova holdingu a prošly reorganizacemi, během nichž do nich Ulčák stoupil jako nový strategický investor. Jednou z klíčových firem Světlíkova koncernu byly Vítkovice Power Engineering, které skončily v konkurzu a jejich výrobní provozy Kotlárna a Mostárna nyní patří do společnosti Vítkovice Energetické strojírenství.
Hutní montáže, největší česká firma, pokud jde o montáže velkých investičních celků, ocelových a mostních konstrukcí, koupil Ulčák od Světlíka už dřív. Firma Hammering má špičkovou rychlokovárnu a umí zpracovávat širokou řadu materiálů (titan, nikl, superslitiny) používaných v nejnáročnějších průmyslových aplikacích, například v letectví a zdravotnictví.
Ulčák řekl, že nová značka vyjadřuje sebevědomí, dovednost a rozlet a že je hrdý na zdejší strojírenskou tradici. „Naši předchůdci vybudovali Vítkovicím skvělé jméno po celém světě. Ale tradice sama o sobě nedokáže změnit přítomnost. Zachránili jsme strojírenskou výrobu, pro mnohé pracovní místa, jedinečné know-how. Nyní musíme dokázat to, co generace před námi - vymýšlet, vyrábět a prodávat světové výrobky,“ uvedl podnikatel. Důraz chce klást na vlastní konstrukci a inženýring. Slavnostní představení značky dnes v expediční kotlárenské hale ve Vítkovicích sledovaly stovky pracovníků.
Ulčák řekl, že cílem je firmy znovu postavit na nohy a dosáhnout pro ně respektu ve světě. Překážek je podle něj moc, největší asi v lidech. „Tady se prostě ztratila víra v mnoha směrech, nicméně postupně pomalinku získáváme půdu pod nohama a musíme prakticky od začátku a z gruntu začít měnit všecko,“ řekl.
Změní se například výrobní program některých firem. „Budeme muset překonat velikou propast, která je mezi námi a světem. Bez robotizace, bez průmyslu 4.0, bez investic a bez toho, aniž bychom tady začali dělat inteligentní struktury věcí, není cesty do budoucna,“ řekl Ulčák.
Uvedl, že do vítkovických firem už investoval několik miliard korun a další investice za miliardy jsou potřeba. Chce se zaměřit například na jadernou energetiku. „Nemyslíme si, že se dál bude pokračovat ve velkých jaderných elektrárnách, ale vidíme velikou budoucnost v malých modulárních systémech. Zatím není na světě žádný, ale dělají na tom Američani, Japonci, Korejci. Chceme na tom dělat i my. Chtěli bychom zkusit první prototyp,“ řekl podnikatel.
Miliardář Ulčák je podle časopisu Forbes 94. nejbohatším Čechem (časopis mu přisuzuje majetek v hodnotě 1,7 miliardy korun).