Vyšetřovatelé požárů dreamlinerů: chyboval Boeing i úředníci

Sedmého ledna 2013 se naděje konstruktérů vkládané do nového Boeingu 787 změnily v jejich noční můru. V jednom ze zbrusu nových letadel se vznítily baterie, jejichž požár se hasičům z bostonského letiště nedařilo dostat pod kontrolu ani pomocí speciálního vybavení. Nakonec museli hořící baterii z letadla vymontovat, aby plameny nezničily celý stroj.
O devět dní později došlo k dalšímu požáru, tentokrát ovšem za letu. Stroj aerolinek ANA musel nouzově přistát. Úřady následně uzemnily flotilu dreamlinerů na celém světě.
Vyšetřovatelé z amerického úřadu NTSB nyní ve své závěrečné zprávě k bostonskému případu popisují, že požár způsobila konstrukční vada. Ta vedla ke zkratu, přehřátí a následnému požáru baterií.
NTSB zároveň kritizuje Boeing, že baterie během vývoje nedostatečně testoval. Vyšetřovatelé ale poukazují i na pochybení FAA, která letadlu udělila povolení k provozu. Správně probíhající vývoj a certifikace by nehodám jako ta v Bostonu měly zabránit, uvedl šéf NTSB Christopher Hart. „Naštěstí k této události došlo, když bylo letadlo na zemi a hasiči mohli ihned zasáhnout,“ dodal.
Podle vyšetřovatelů šlo v případě lithiových baterií o novou technologii, kterou „platné předpisy dostatečně nepokrývaly“. Boeing přitom během vývoje sice připustil, že přehřátá baterie by mohla zapálit celý bateriový svazek, tento scénář ovšem nikdy neotestoval.
Kritice nebyl ušetřen ani výrobce baterií GS Yuasa. NTSB odhalila „řadu konstrukčních a výrobních nedostatků“. Například během výstupní kontroly sice firma baterie prosvítila tomografem, výsledné snímky ale měly tak nízké rozlišení, že z nich experti NTSB nedokázali nic vyčíst.