Z volného obchodu mezi EU a Koreou profitují korejské automobilky
Největší kontroverzi vzbudilo uzavření dohody o volném obchodu v roce 2011 mezi automobilkami. Ty si stěžovaly, že zatímco evropský trh se korejským výrobcům zcela otevírá, evropské automobilky budou i nadále čelit zejména netarifním překážkám obchodu.
Evropská komise spočítala, že vývoz evropských aut do Koreji loni vzrostl o 27,7 procenta na 2,5 miliardy eur, což odpovídá růstu o zhruba 20 tisíc vozů. Z Koreji se dovezlo o 19 tisíc vozů více, což je růst o 14,9 procenta na hodnotu 3,9 miliardy eur. Celková bilance obchodu s automobily se tím loni zlepšila.
V Evropě je o korejská auta zájem
Jenže zlepšení bilance přišlo hlavně v loňském druhém pololetí, kdy opadly silné dovozy nových modelů ze začátku roku. Za letošní první tři měsíce se podle statistik Eurostatu vzájemná bilance propadla zpět na úroveň let 2011 a začátku roku 2012. V březnu dokonce dovoz korejských aut zaznamenal nový měsíční rekord, kdy se dovezla vozidla v hodnotě 401 milionů eur.
V Evropě se už několik let daří automobilkám Kia a Hyundai. Kia navíc postavila závod na Slovensko, Hyundai má výrobnu v Česku. Kia dováží z mateřské země do EU zhruba polovinu prodávaných aut, u Hyundai byl tento podíl loni na úrovni deseti procent.
Z evropských výrobců se v Koreji nejvíce daří německým automobilkám BMW, Mercedes a Porsche. Loni v dubnu se na korejský trh vrátil i francouzský Citroen. Stejný krok udělal před několika měsíci i Fiat. Odbourávání cel na dovoz automobilů potrvá ještě pár let. Dovozní cla klesla z 10 procent na loňských 6,6 procenta u malých aut a u velkých ze stejné úrovně na 4 procenta. Cla na dovoz by měly podle dohody úplně zmizet v letech 2016, pro malá auta, a v roce 2014 pro velké vozy.