Zájem o nabíječky pro elektroauta prudce roste, říká manažer obchodu firmy Elkov elektro

Zdroj: Unicorn a.s.

Elkov elektro je pro elektrikáře totéž, co pro fotbalisty Adidas, vysvětluje manažer obchodu Timur Mingisultanov sílu značky, pro níž pracuje. Velkoobchod s elektromateriálem a svítidly má síť 30 prodejních skladů po celém Česku a jeho tržby neustále rostou. 

Zatímco v roce 2019 dosáhly 3,4 miliardy korun, letos už míří k pěti miliardám. „Co se týče elektromateriálu a svítidel, jsme přední firmou na trhu. Dosáhnout toho není jen tak. My jsme se vždy snažili být o krok napřed v nabídce zboží,“ říká Mingisultanov. Elkov elektro tak například už před lety začal prodávat nabíjecí stanice pro elektromobily.

„Pustili jsme se do toho mnohem dříve, než se to stalo trendy,“ říká Timur Mingisultanov. Zároveň přiznává, že značný vliv měl kolega, který je velkým fanouškem elektromobility, má auto na baterie a nabíjecí stanici doma nainstaloval už někdy před pěti lety. Elkov s elektromobilitou začínal tak, že nabíječky nabízel k fotovoltaickým panelům. „Potvrzuje se, že už tehdy jsme zvolili správnou cestu, protože přesně tohle je nyní silný trend,“ popisuje Mingisultanov.

Zájem o vlastní zdroj elektřiny, a tedy větší energetickou nezávislost, podnítilo výrazné zdražení energií. „Nyní se zřetelně ukazuje, jaké elektromobilita otevírá příležitosti. Pořídit si elektromobil, k němu dobíjecí stanici, fotovoltaiku na střechu a ideálně ještě bateriové úložiště je cesta k mobilitě nezávislé na energetických burzách,“ říká Ondřej Synek ze společnosti Unicorn, která pod značkou ChargeUp dodává komplexní řešení pro dobíjení vozidel.

Zkušenosti Elkovu napovídají, že to mnozí chápou. Poptávka po nabíjecích stanicích totiž výrazně roste. Před třemi čtyřmi roky jich firma prodávala 20 ročně, loni jich bylo téměř 100, ale letos má odběratelům dodat 50 stanic jen do konce ledna. „Loni jsme nejvíce prodávali samotné wallboxy, tedy nástěnné stanice, se dvěma zásuvkami nebo stojanové nabíječky, přičemž jsme byli dost aktivní i v různých veřejných zakázkách. Letos se to hodně mění, zákazníci, zejména z řad domácností, chtějí fotovoltaiku a k ní nabíjecí stanici, a to i když zatím nemají elektromobil. Velkou roli v tom samozřejmě hrají dotace z Nové zelené úsporám,“ vysvětluje Mingisultanov.

Obecně se podle něj poptávka dělí zhruba půl na půl mezi zájemce čistě o nabíjecí stanici a na zájemce o komplexnější řešení, třeba včetně projektu, energetického ostrova, nebo elektrifikace ve větším měřítku. Elkov elektro přitom není montážní firmou, instalaci provádějí jeho partneři. Od roku 2020 mezi ně patří i společnost Elexim, respektive její divize eMobility, kterou loni na podzim převzal holding Unicorn. „Dali jsme se dohromady, když jsme hledali další dodavatele dobíjecích stanic. Vzniklo to tak trochu náhodou, protože já jsem velký kroměřížský patriot a Elexim je kroměřížská firma, ale postupně jsme zjistili, že to byla ta nejlepší volba, pokud jde o úroveň nabídky nabíječek, služeb i odborníků,“ říká Timur Mingisultanov.

„Spolupráci s Elkovem jsme v rámci koupě elektromobilní divize Eleximu kompletně převzali. V partnerství s předním velkoobchodem vidíme velkou příležitost. Zároveň si myslíme, že bez nabídky nabíjecích stanic a komplexních řešení pro elektromobilitu už nemůže být žádná obdobná firma, jako je Elkov elektro,“ říká Radek Muška z Unicornu.

Nabíječky zatím tvoří asi deset procent obratu divize Elkov energy, která se zaměřuje na obnovitelné zdroje energie a e-mobilitu. „My se snažíme přinést zákazníkovi vše, na co si pomyslí, co potřebuje. Poptávka po nabíjecích stanicích se zvyšuje každým dnem, každým měsícem. Myslím si, že v nejbližších letech nabíječku instaluje každá desátá domácnost v Česku, takže se bez tohoto sortimentu určitě neobejdeme,“ říká Timur Mingisultanov.