Západní automobilky sázejí na Rusko

Důležitý pilíř. Podle
předsedy představenstva
Volkswagenu Martina
Winterkorna je Rusko
jedním z růstových motorů
firemní Strategie 2018

Důležitý pilíř. Podle předsedy představenstva Volkswagenu Martina Winterkorna je Rusko jedním z růstových motorů firemní Strategie 2018 Zdroj: profimedia.cz

Světové automobilky našly recept, jak zvýšit prodeje a zisky. Zemí zaslíbenou se stalo Rusko – finanční toky tímto směrem jdou do milionů. Německý Volkswagen zároveň očividně doufá, že to bude právě ruský trh, který ho vynese na pozici světové jedničky před japonskou Toyotu.

Jako příklad může posloužit příběh výrobních provozů značky GAZ v Nižném Novgorodu, píše deník Die Welt. Letos v červnu se tu otevřely brány pro návštěvníky, pro něž platilo dva roky tabu. Důvodem byl poloviční propad ruského automobilového průmyslu kvůli finanční a hospodářské krizi. „Továrna byla mrtvá,“ ohlíží se za minulostí Siegfried Wolf, bývalý manažer rakousko-kanadského dodavatele autodílů Magna International, který předsedá dozorčí radě GAZ. „Teď se život vrací zpět,“ dodává.

Nejde však o návrat starých časů, nýbrž o příchod nové doby, konstatuje Die Welt. O ruskou adresu a pracovní sílu se ucházejí tři západní investoři. Mercedes si přeje, aby v příštím nebo přespříštím roce sjely z linek první kusy malého transportéru Sprinter, General Motors počítá od roku 2012 s montáží 40 tisíc kusů Chevroletu Aveo a Volkswagen zamýšlí, že svými objednávkami vrátí závod do zisku.

„Smlouvy mluví o kompletaci 110 tisíc vozů, z celkových 200 milionů eur zaplatí Rusové 85 milionů,“ tvrdí německý list. Celkem chtějí Němci nalít východním směrem v blízké budoucnosti až 600 milionů eur.

Vlaštovkou koncernu z dolnosaského Wolfsburgu má být Škoda Yeti, záběr postupně rozšíří Škoda Octavia a VW Jetta. „Jestliže se trh bude dále tak dobře rozvíjet, přidáme čtvrtý model,“ připouští Detlef Witte, generální zmocněnec Volkswagenu. „Rusko je jedním z růstových motorů naší branže a důležitým pilířem firemní Strategie 2018,“ řekl před několika dny v narážce na plány na převzetí světového prvenství předseda představenstva VW Martin Winterkorn.

Výroba aut v Rusku přidává od roku 2010 rekordním tempem, od letošního ledna do konce května zrychlila o 60 procent na 989 tisíc prodaných vozidel. Předkrizová úroveň dosažena nebyla, ale současný výkon se jí silně blíží. „V Nižném Novgorodu můžeme jít nahoru daleko strměji, než kdybychom stavěli nový závod v Kaluze,“ zdůrazňuje Witte.

Může za to vizionář Artamoniov

Kaluga, fabrika asi 200 kilometrů jižně od Moskvy, dostala pojmenování po blízkém stejnojmenném městě. Dlouhá léta šlo o mrtvou zónu. Věci se daly do chodu s příchodem guvernéra Anatolije Artamonova, který přitáhl špičkové technologie a automobilky. Přišly PSA Peugeot Citroën, Mitsubishi a Volvo, v roce 2007 je se čtyřmi modely následoval Volkswagen. Další autoadresa vznikla v Petrohradu, kde jsou přítomny Toyota, Nissan, GM a Hyundai. Trojkou je Togliatti s dvojicí Renault-Nissan, čtyřkou se má stát Nižnij Novgorod.