Západní automobilky sázejí na Rusko
Jako příklad může posloužit příběh výrobních provozů značky GAZ v Nižném Novgorodu, píše deník Die Welt. Letos v červnu se tu otevřely brány pro návštěvníky, pro něž platilo dva roky tabu. Důvodem byl poloviční propad ruského automobilového průmyslu kvůli finanční a hospodářské krizi. „Továrna byla mrtvá,“ ohlíží se za minulostí Siegfried Wolf, bývalý manažer rakousko-kanadského dodavatele autodílů Magna International, který předsedá dozorčí radě GAZ. „Teď se život vrací zpět,“ dodává.
Nejde však o návrat starých časů, nýbrž o příchod nové doby, konstatuje Die Welt. O ruskou adresu a pracovní sílu se ucházejí tři západní investoři. Mercedes si přeje, aby v příštím nebo přespříštím roce sjely z linek první kusy malého transportéru Sprinter, General Motors počítá od roku 2012 s montáží 40 tisíc kusů Chevroletu Aveo a Volkswagen zamýšlí, že svými objednávkami vrátí závod do zisku.
„Smlouvy mluví o kompletaci 110 tisíc vozů, z celkových 200 milionů eur zaplatí Rusové 85 milionů,“ tvrdí německý list. Celkem chtějí Němci nalít východním směrem v blízké budoucnosti až 600 milionů eur.
Vlaštovkou koncernu z dolnosaského Wolfsburgu má být Škoda Yeti, záběr postupně rozšíří Škoda Octavia a VW Jetta. „Jestliže se trh bude dále tak dobře rozvíjet, přidáme čtvrtý model,“ připouští Detlef Witte, generální zmocněnec Volkswagenu. „Rusko je jedním z růstových motorů naší branže a důležitým pilířem firemní Strategie 2018,“ řekl před několika dny v narážce na plány na převzetí světového prvenství předseda představenstva VW Martin Winterkorn.
Výroba aut v Rusku přidává od roku 2010 rekordním tempem, od letošního ledna do konce května zrychlila o 60 procent na 989 tisíc prodaných vozidel. Předkrizová úroveň dosažena nebyla, ale současný výkon se jí silně blíží. „V Nižném Novgorodu můžeme jít nahoru daleko strměji, než kdybychom stavěli nový závod v Kaluze,“ zdůrazňuje Witte.
Může za to vizionář Artamoniov
Kaluga, fabrika asi 200 kilometrů jižně od Moskvy, dostala pojmenování po blízkém stejnojmenném městě. Dlouhá léta šlo o mrtvou zónu. Věci se daly do chodu s příchodem guvernéra Anatolije Artamonova, který přitáhl špičkové technologie a automobilky. Přišly PSA Peugeot Citroën, Mitsubishi a Volvo, v roce 2007 je se čtyřmi modely následoval Volkswagen. Další autoadresa vznikla v Petrohradu, kde jsou přítomny Toyota, Nissan, GM a Hyundai. Trojkou je Togliatti s dvojicí Renault-Nissan, čtyřkou se má stát Nižnij Novgorod.