Závislost na Číně roste, evropské automobilky tam prodaly čtvrtinu produkce | E15.cz

Závislost na Číně roste, evropské automobilky tam prodaly čtvrtinu produkce

Ilustrační foto
Ilustrační foto
• 
ZDROJ: e15

Jaroslav Matějka

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Prodeje nových aut v nejlidnatější zemi světa slábnou. Evropské značky s ní však nadále spojují svůj osud. Nejvíce je to vidět na koncernu Volkswagen. Ten loni prodal v Číně 3,6 milionu aut, samotná značka VW pak 46 procent všech svých vozů. A podobně „posedlá“ je i Škoda. Ta loni v Číně prodala už 27 procent své produkce. Trend zvyšující se závislosti ale v sobě skrývá nebezpečí, varují odborníci.

Čínský automobilový trh totiž už nikdy nebude ve stejné kondici jako dříve. Éra dvouciferných růstů a ohromných marží definitivně skončila. Loni růst poptávky po nových vozech zpomalil na 9,9 procenta.

Jinde by samozřejmě taková čísla pořád vyvolávala nadšení, nikoli však v Číně. Navíc se tak stalo na pozadí nejslabšího ekonomického růstu v zemi za poslední čtvrtstoletí.

Letos očekává Čínská asociace automobilových výrobců růst prodejů o osm procent na 21,3 milionu aut. Někteří představitelé evropských značek tomu ale nevěří.

Odbytiště evropských značek Autor: e15

Šéf Volva Hakan Samuelsson na nedávném autosalonu v Šanghaji předpověděl růst maximálně kolem sedmi procent. A dodal: „To jsem hodně optimistický.“

Zlaté tele

Podle IHS Automotive udaly evropské automobilky přede dvěma lety v Číně pětinu svých vozů, loni už čtvrtinu. Letos však poptávka zbrzdila. Značka Volkswagen v posledním půlroce rostla jen v jednom měsíci a podobně na tom byly i další. Například prémiové Audi v dubnu zaznamenalo jen 1,5procentní růst.

„Zákazníci jsou vybíravější. Žádají menší motory a slevy. Tohle nakonec dostihne každého výrobce,“ komentoval poslední vývoj Max Warburton, analytik společnosti Bernstein.

Má pravdu. Volkswagen a Ford pod tlakem zlevnily svoje vozy o pět až deset procent. Přitom prodeje v Číně jsou pro každou značku naprosto klíčové. Z peněz, které loni tyto značky vydělaly, připadlo celých čtyřicet procent na Čínu. Podle nedávno vydané studie společnosti McKinsey zhruba tolik loni vydělaly automobilky v Evropě a ve Spojených státech dohromady.

Pod tlakem

Pokles poptávky, který se ale dal očekávat, přichází pro evropské automobilky v nejméně vhodný okamžik. Jsou nuceny investovat další miliardy do vývoje nových nízkoemisních technologií, aby splnily stále náročnější omezení.

Navíc téměř zkolaboval ruský trh, kde se prodeje meziročně propadly o více než padesát procent, a velké naděje neskýtají ani vcelku malátné trhy v Brazílii a Indii.

Podíl Číny na celkovém prodeji automobilek Autor: foto: profimedia
Podíl Číny na celkovém prodeji automobilek (procenta)

Ze zemí skupiny BRIC se tak zatím drží jen Čína. Přitom ale i ona je výrazně ohrožena. Podle think-tanku MGI se dluh veřejného a soukromého sektoru země od předkrizového roku 2007 zčtyřnásobil na 28,2 bilionu dolarů.

„Číně v současnosti dochází dech z mnoha důvodů. Pokud bude i nadále zachováván status quo a neproběhnou žádné reformy, čeká zemi tvrdé přistání. Dovedu si představit i recesi,“ řekl pro Auto News zakladatel šanghajské firmy JSC Automotive Jochen Siebert.

Jenom elektromobily?

Výrobci v Číně však nejsou ohroženi jen cyklickými změnami. Dochází ke změně pohledu na automobilismus. Kvůli narůstajícímu znečištění ovzduší a stále častějším dopravním zácpám jsou přijímána různá opatření.

Finanční šéf Porsche Lutz Meschke tvrdí, že brzy bude zakazována automobilová doprava v Pekingu a v Šanghaji. Na dětských hřištích jsou už dnes vztyčovány červené vlajky, když znečištění ovzduší dostoupí určitého bodu,“ řekl.

Čínská vláda se proto stále více snaží podporovat trh s elektromobily a plug-in hybridy, které ujedou minimálně padesát kilometrů na elektrický pohon. Chtěla by, aby se jich už letos v zemi prodalo kolem půl milionu.

V osmi metropolích také začali omezovat vydávání nových registračních značek. Naposledy se tak stalo v Šen-čenu. „Přispělo to ke snížení prodejů nových aut. Ale pořád tady rostou nová města. Proto jsem do dalších let optimista,“ řekl Ian Robertson, prodejní šéf BMW.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.