Čínský automobilový trh totiž už nikdy nebude ve stejné kondici jako dříve. Éra dvouciferných růstů a ohromných marží definitivně skončila. Loni růst poptávky po nových vozech zpomalil na 9,9 procenta.
Jinde by samozřejmě taková čísla pořád vyvolávala nadšení, nikoli však v Číně. Navíc se tak stalo na pozadí nejslabšího ekonomického růstu v zemi za poslední čtvrtstoletí.
Letos očekává Čínská asociace automobilových výrobců růst prodejů o osm procent na 21,3 milionu aut. Někteří představitelé evropských značek tomu ale nevěří.
Odbytiště evropských značek |
Šéf Volva Hakan Samuelsson na nedávném autosalonu v Šanghaji předpověděl růst maximálně kolem sedmi procent. A dodal: „To jsem hodně optimistický.“
Zlaté tele
Podle IHS Automotive udaly evropské automobilky přede dvěma lety v Číně pětinu svých vozů, loni už čtvrtinu. Letos však poptávka zbrzdila. Značka Volkswagen v posledním půlroce rostla jen v jednom měsíci a podobně na tom byly i další. Například prémiové Audi v dubnu zaznamenalo jen 1,5procentní růst.
„Zákazníci jsou vybíravější. Žádají menší motory a slevy. Tohle nakonec dostihne každého výrobce,“ komentoval poslední vývoj Max Warburton, analytik společnosti Bernstein.
Má pravdu. Volkswagen a Ford pod tlakem zlevnily svoje vozy o pět až deset procent. Přitom prodeje v Číně jsou pro každou značku naprosto klíčové. Z peněz, které loni tyto značky vydělaly, připadlo celých čtyřicet procent na Čínu. Podle nedávno vydané studie společnosti McKinsey zhruba tolik loni vydělaly automobilky v Evropě a ve Spojených státech dohromady.
Pod tlakem
Pokles poptávky, který se ale dal očekávat, přichází pro evropské automobilky v nejméně vhodný okamžik. Jsou nuceny investovat další miliardy do vývoje nových nízkoemisních technologií, aby splnily stále náročnější omezení.
Navíc téměř zkolaboval ruský trh, kde se prodeje meziročně propadly o více než padesát procent, a velké naděje neskýtají ani vcelku malátné trhy v Brazílii a Indii.
Podíl Číny na celkovém prodeji automobilek | Podíl Číny na celkovém prodeji automobilek (procenta)
Ze zemí skupiny BRIC se tak zatím drží jen Čína. Přitom ale i ona je výrazně ohrožena. Podle think-tanku MGI se dluh veřejného a soukromého sektoru země od předkrizového roku 2007 zčtyřnásobil na 28,2 bilionu dolarů.
„Číně v současnosti dochází dech z mnoha důvodů. Pokud bude i nadále zachováván status quo a neproběhnou žádné reformy, čeká zemi tvrdé přistání. Dovedu si představit i recesi,“ řekl pro Auto News zakladatel šanghajské firmy JSC Automotive Jochen Siebert.
Jenom elektromobily?
Výrobci v Číně však nejsou ohroženi jen cyklickými změnami. Dochází ke změně pohledu na automobilismus. Kvůli narůstajícímu znečištění ovzduší a stále častějším dopravním zácpám jsou přijímána různá opatření.
Finanční šéf Porsche Lutz Meschke tvrdí, že brzy bude zakazována automobilová doprava v Pekingu a v Šanghaji. Na dětských hřištích jsou už dnes vztyčovány červené vlajky, když znečištění ovzduší dostoupí určitého bodu,“ řekl.
Čínská vláda se proto stále více snaží podporovat trh s elektromobily a plug-in hybridy, které ujedou minimálně padesát kilometrů na elektrický pohon. Chtěla by, aby se jich už letos v zemi prodalo kolem půl milionu.
V osmi metropolích také začali omezovat vydávání nových registračních značek. Naposledy se tak stalo v Šen-čenu. „Přispělo to ke snížení prodejů nových aut. Ale pořád tady rostou nová města. Proto jsem do dalších let optimista,“ řekl Ian Robertson, prodejní šéf BMW.