Zbrojař Strnad koupil Avii, ihned chce začít s výrobou v Letňanech

Avia,

Avia, Zdroj: E15 anna vackova

Avia BH-3 z roku 1922
Krátce poválečná stíhačka Avia S-199, která sehrála kličovou roli při obraně čerstvě vzniklého státu Izrael
Poválečná Avia Av-14t, licenční obdoba sovětského Iljušinu Il-14
Letňanská továrna vyráběla i Pragy V3S
V roce 1968 začala Avia vyrábět nákladní vozy v licenci Renault-Saviem, které se staly páteří její produkce až do 90. let
7
Fotogalerie
Automobilku Avia koupila od indické firmy Ashok Leyland zbrojařská skupina Czechoslovak Group podnikatele Jaroslava Strnada. Ročně chce vyrobit 200 až 300 nákladních vozů, první z nich už příští týden. Cenu ani jedna ze stran nezveřejnila. Firma bude zatím nová auta vyrábět v areálu v pražských Letňanech.

Podle Hospodářských novin by se cena transakce mohla pohybovat v nižších stovkách milionů korun, největší hodnotou Avie je značka a letňanský areál. V něm se nyní dělají už jen náhradní díly. „Musíme nejdřív převzít dokumentaci a sklady. A pak přijde to nejtěžší - zajistit nové objednávky,“ řekl HN Strnadův spolupracovník Petr Rusek. Firma prý zatím neví, zda v Letňanech zůstane dlouhodobě.

Strnad již v minulosti převzal například kopřivnickou Tatru, která vyrábí těžké a středně těžké nákladní vozy. Není vyloučeno, že budou obě automobilky spolupracovat. „Průmyslově jsme se na propojení Avie s Tatrou ještě nedívali, nicméně na některé typy tater by například pasovala kabina, kterou má Avia velmi kvalitní,“ uvedl Rusek.

Historie Avie:

Indové Avii získali v roce 2006 od investiční skupiny Odien, která ji o dva roky dříve koupila od korejské Daewoo. Žádnému z vlastníků se ale nepodařilo prodeje nastartovat. Produkce v Česku byla ukončena v roce 2013 a poté Ashok Leyland odstěhoval zařízení pro výrobu nákladních aut do Indie a propustil 173 z 226 lidí v letňanském závodu.

Avia, která ještě v 90. letech vyráběla přes 10 tisíc aut ročně, v roce 2012 vyrobila přes 1000 aut, o rok později už jen čtyři vozy a poté pouze doprodávala zásoby. Tržby se v roce 2013 propadly z 600 milionů do záporných hodnot způsobenými dobropisy za vrácené vozy. Ty firma prodala o rok později.

Czechoslovak Group je přejmenovaná skupina Excalibur Group. Firmy ze skupiny se v minulosti dostaly do povědomí veřejnosti třeba kvůli obžalobě za údajné skladování zakázaných výbušnin v muničním skladu ve Vrběticích. Uchází se také o významné české armádní zakázky a vyváží zbraně třeba do Iráku. Loni podle odhadů holding zvýšil tržby ze 7,6 miliardy na 12,3 miliardy korun.

České firmy dříve vyráběly desetitisíce nákladních vozů
V někdejším Československu bylo několik výrobců nákladních vozů, kteří ročně dodávali na trh desetitisíce automobilů. Po pádu komunistických režimů a rozpadu tradičních trhů firmám výrazně ubylo zakázek, výroba se prudce snížila, některé firmy ji ukončily. Dnes oznámil nový majitel automobilky Avia, zbrojařská skupina Czechoslovak Group podnikatele Jaroslava Strnada, že obnoví výrobu lehkých nákladních vozů v pražských Letňanech:
Přehled velkých výrobců nákladních vozů v ČR (abecedně):
Avia

Společnost Avia byla založena v roce 1919 v pražských Vysočanech původně jako letecká továrna. V roce 1931 byl založen závod v Praze - Letňanech. Nákladní vozy začala firma vyrábět po druhé světové válce, nejprve vozy Škoda 706 i z nich odvozené autobusy a v roce 1961 pak z vysočanské pragovky převzala výrobu terénních nákladních vozů Praga V3S, které produkovala do 80. let. V roce 1968 začala vyrábět dodnes hojně rozšířené „avie“, což je licenční verze francouzského lehkého nákladního vozu z koncernu Renault. Těchto většinou modrých „saviemů“ v 80. letech vznikalo asi 17.000 ročně a ještě na počátku 90. let téměř 10.000. Počty vyrobených vozů poté klesaly, v roce 1995 do firmy vstoupila jihokorejská skupina Daewoo, která ji však nedokázala postavit na nohy. Nepodařilo se to ani dalšímu majiteli - indické společnosti Ashok Leyland, která v červenci 2013 ukončila výrobu nákladních vozů v Letňanech.

LIAZ

Podnik založený na Liberecku počátkem roku 1953 vyráběl v dobách svého největšího rozmachu kolem 18.000 vozů ročně. Rozpad východního bloku však Liaz tvrdě zasáhl a firma nakonec skončila v úpadku. Podnik Liberecké automobilové závody (LIAZ) se sídlem v Jablonci nad Nisou-Rýnovicích nejprve vyráběl těžký nákladní automobil Škoda 706R vyvinutý za druhé světové války v plzeňské Škodě, v polovině 50. let jí nahradila modelová řada RT (trambus). Firma vyráběla v několika závodech po celém Československu, vozy se uplatňovaly především v kamionové dopravě. Zhroucení komunistických režimů ve střední a východní Evropě přineslo prudký pokles poptávky, v roce 1990 klesla výroba na 4200 aut z předchozích více než 18.000 vozů. Firma poté měnila majitele i názvy (Škoda Liaz, Sipox Liaz), nezvládla však zajistit odbyt a počátkem září 2002 vstoupila do likvidace. V srpnu 2003 vyjela z bran továrny v Mnichově Hradišti poslední „liazka“.

Praga

Automobilka Praga (založená 1907) po druhé světové válce vyráběla nákladní auta určená hlavně pro státní sektor, především pro armádu. V roce 1953 začala továrna v Praze - Vysočanech vyrábět třítunový speciál Pragu V3S. Takzvané „vejtřasky“ se uplatnily nejen v armádě, ale i na stavbách a v zemědělství. Později se vyráběly v letňanské Avii (ve Vysočanech zůstala výroba převodovek) a následně v Bratislavských automobilových závodech. Poslední vozy vznikly v roce 1990.

Tatra

Historie výrobce těžkých a středně těžkých nákladních vozů ze severomoravské Kopřivnice sahá až do roku 1850, první nákladní automobil firma vyrobila v roce 1898. Před rokem 1989 patřila Tatra k předním světovým výrobcům těžkých nákladních automobilů určených zejména pro provoz v obtížných podmínkách a pro armádu. Roční produkce se pohybovala kolem 15.000 vozů. Na počátku 90. let se ale podnik dostal do finančních problémů způsobených vysokými dluhy. V následujících letech změnila továrna několikrát vlastníka a mimo jiné ukončila výrobu osobních automobilů. Nyní Tatra patří společnosti Tatra Trucks, kterou vlastní podnikatelé Jaroslav Strnad a René Matera. Loni Tatra vyrobila 858 vozidel, což bylo o 37 aut více než v roce 2014. Letos chce firma vyrobit 1300 aut. Tatra vyrábí kromě standardizovaných modelových řad i speciální nákladní vozidla na míru.
Skupina Czechoslovak Group se uchází o významné armádní zakázky
Vizitka zbrojařské skupiny Czechoslovak Group, která koupila automobilku Avia od indické firmy Ashok Leyland:
Průmyslový a zbrojařský holding se v minulosti jmenoval Excalibur Group, název na Czechoslovak Group změnil letos v lednu. Portfolio českých a slovenských firem skupiny zahrnuje vojenská a speciální vozidla, terénní nákladní automobily, zbraně, munici, ale i strojírenské výrobky pro automobilový, železniční a letecký průmysl nebo silniční dopravní služby.

Majitelem Czechoslovak Group je podnikatel Jaroslav Strnad, který již v minulosti převzal například kopřivnickou Tatru vyrábějící těžké a středně těžké nákladní vozy. Czechoslovak Group a její dceřiné společnosti jsou propojeny s kopřivnickou automobilkou Tatra Trucks, kterou Strnad spoluvlastní s podnikatelem René Materou.

Součástí skupiny je společnost Tatra Defence Vehicle (TDV), která vznikla loni v květnu a v současné době se připravuje na výrobu vojenských vozidel Titus a Pandur. Státní agentura CzechInvest zařadila TDV mezi nejvýznamnější investice, jež v loňském roce zprostředkovala v Moravskoslezském kraji. Hodnota investice má být 192 milionů korun. Česká vláda by měla s TDV uzavřít smlouvu na dodávku 20 nových obrněnců Pandur za částku přesahující 1,3 miliardy korun.

Firmy ze skupiny Czechoslovak Group se v minulosti dostaly do povědomí veřejnosti třeba kvůli obžalobě za údajné skladování zakázaných výbušnin v muničním skladu ve Vrběticích. Uchází se také o významné české armádní zakázky a vyváží zbraně třeba do Iráku.

Součástí skupiny je také například společnost Excalibur Army, která patří k důležitým hráčům na českém zbrojařském poli. Je strategickým partnerem nadnárodního holdingu obranného průmyslu General Dynamics Land Systems Europe.

Letos v únoru skupina Czechoslovak Group ovládla letecké opravárny Job Air Technic z Mošnova u Ostravy. V dubnu získala stoprocentní podíl v pardubické společnosti Retia vyrábějící radarovou techniku a další vojenskou elektroniku.

Czechoslovak Group má přes 4000 zaměstnanců v ČR a na Slovensku. V loňském roce holding podle odhadů zvýšil tržby ze 7,6 miliardy na 12,3 miliardy korun. Export činil 6,8 miliardy proti 4,4 miliardy v roce 2014.