Zástupci asociace proto mluví o loňském roce jako o špatném až devastujícím a poukazují na čtvrtinový pokles exportu.
„Naše firmy jsou v zahraničí doslova válcovány zahraniční konkurencí, zejména italskou a německou. Je běžné, že za německou firmu lobbují němečtí politici, u nás toto není zvykem,“ uvedla ředitelka ACRI Marie Alžběta Vopálenská. Mimo jiné jí vadí rušení některých obchodních zastoupení v cizině.
Vedle poklesu exportu se také snižoval objem domácích zakázek. „Důvodem je neschopnost čerpat evropské finanční zdroje a celkově rozporuplné dopady zákona o veřejných zakázkách. Konkrétně objem vypsaných a následně zrušených tendrů veřejného sektoru jde do desítek miliard korun,“ doplnila Vopálenská. Zásadní zvrat nečeká ani letos, což se projeví v zaměstnanosti. Ta až dosud výrazně neklesala, odvětví zaměstnává dlouhodobě přes dvacet tisíc lidí.
Obrat a vývoz členů Asociace podniků českého železničního průmyslu |
„V Česku pociťujeme recesi velmi citelně. Velké sériové zakázky na modernizace lokomotiv zde z trhu prakticky zmizely. Nejhorší je situace u nákladního železničního dopravce ČD Cargo,“ připomněl generální ředitel CZ Loko Josef Bárta. Jeho firmě nicméně pomohl k udržení tržeb export, který poprvé překonal hranici miliardy korun.
Pokud jde o výrobu pro železnice, Česko náleží k evropským velmocem. Jedním z největších podniků působících v oboru je Škoda Transportation. K největším odběratelům patří naopak České dráhy, které ovšem stále častěji nakupují nové vlaky v zahraničí. Příkladem mohou být motoráky pořízené v Polsku.