„Z pohledu příspěvku jednotlivých sektorů leden naznačuje, že růst produkce by měl být letos více vyvážený než v loňském roce. Loni totiž produkci jednoznačně dominovala výroba aut. Ta sice i letos slušně poroste, nicméně nižším tempem než loni, už jen kvůli loňské vysoké základně,“ okomentoval aktuální data Českého statistického úřadu ekonom UniCredit Bank Patrik Rožumberský.
Výroba aut, která tradičně táhne celý průmysl, vzrostla v lednu meziročně o 7,4 procenta. Produkce elektrických zařízení se zvýšila o 4,1 procenta, o pětinu vyšší byla výroba ostatních dopravních prostředků a zařízení.
Naopak těžba klesla o 4,1 procenta, zpracování dřeva a produkce dřevěných výrobků s výjimkou nábytku se snížila o 7,9 procenta a výroba oděvů klesla o 17,1 procenta.
Slabé zakázky
Podle analytika ČSOB Petra dufka lze na výsledcích průmyslu najít i slabá místa, kterými jsou tentokrát zakázky. „Celkově se meziročně zvýšily jen o 1,1 procenta, zahraniční dokonce poklesly. Část tohoto výsledku jde na vrub jednoho chybějícího dne na začátku roku, nicméně pohled do struktury tohoto čísla nevyvolává silné obavy o ekonomický růst v letošním roce,“ vysvětlil Dufek. Letošní leden měl proti loňskému o jeden pracovní den méně.
Vývoj průmyslové výroby za poslední 3 roky:
Z přímého vývozu průmysl v lednu utržil meziročně o 4,7 procenta více. Domácí tržby vzrostly o 1,5 procenta. Nové zakázky v zahraničí klesly o 0,3 procenta, tuzemských naopak bylo o čtyři procenta více. I tady se na růstu výrazněji podepsali výrobci aut a elektrických zařízení.
Podle Rožumberského jsou pro český průmysl pozitivní i známky oživení produkce v eurozóně, která v lednu meziročně rostla nejsilnějším tempem za poslední půlrok. „Letošní růst průmyslové produkce v Česku odhadujeme na slušných 3.5 procenta,“ dodal ekonom.
Optimistický je i analytik Dufek, který aktuální výsledky považuje za velmi solidní a slibné pro další měsíce. „Průmysl tak zůstává hlavním motorem ekonomiky i v letošním roce a zároveň i hlavním tvůrcem nových pracovních míst,“ poznamenal. Podle něj se tak podílí na zlepšování situace na tuzemském trhu práce a nakonec nepřímo i na pozitivní náladě tuzemských spotřebitelů.