ČD prodají Pentě pozemky na Masaryčce, vyroste tam byznysové centrum

Florentinum a protější nevyužívané pozemky pražského Masarykova nádraží

Florentinum a protější nevyužívané pozemky pražského Masarykova nádraží Zdroj: ctk

Pohled na Masarykovo nádraží ze strany hlavního vchodu
Pohled na historický vstup Masarykova nádraží od zastávky tramvaje
Vstupní hala Masarykova nádraží s průhledem na kolejiště
Na Masarykově nádraží momentálně funguje sedm kolejišť, pěk aktivních a dvě slouží jako rezerva
Na nádraží zajíždějí pouze příměstské vlaky
9
Fotogalerie
Dnešní mimořádné zasedání dozorčí rady Českých drah přineslo průlom v případu pozemků na Masarykově nádraží. Radní po měsících váhání schválili prodej lukrativních parcel investiční skupině Penta, která má na pozemky předkupní právo. K transakci dojde díky dodatkům k původní smlouvě z roku 2004. Finančníci tak mohou začít naplňovat své sny o zbudování byznysového centra mezi ulicemi Na Florenci a Hybernská.

„Po zvážení všech možností dnes dozorčí rada udělila představenstvu předchozí souhlas s finalizací těchto dodatků na základě připomínek dozorčí rady a následně s jejich podpisem do konce ledna,“ uvedl předseda rady Milan Feranec.

V první fázi dráhy prodají zhruba deset tisíc metrů čtverečních podél ulice Na Florenci naproti obchodnímu centru Florentinum. Penta za tento hektar zaplatí 235 milionů korun. Rada rovněž dala slib, že později posvětí i prodej zbylých pozemků za magistrálou a podél Hybernské ulice, které nyní využívá pošta.

Celkově tak dráhy prodají 22 tisíc metrů čtverečních, za což by mohly získat dle nejnovějších informací až 600 milionů. Dříve se mluvilo o 400 milionech. Změní se i splátkový kalendář. Podle původních návrhů měla Penta zaplatit zpočátku 110 milionů a zbytek až podle podlahové plochy zkolaudované budovy. Nově se zadlužené dráhy na peníze sáhnou rychleji, ihned po podpisu dodatku.

„Jsme rádi, že došlo k dohodě. Dráhy dostanou potřebné peníze a Penta může pokračovat v rozvoji lokality bez větší časové prodlevy,“ řekl mluvčí skupiny Ivo Mravinac.

Penta chce do rozvoje zanedbaného obdélníku a zbudování takzvaného Central Business Districtu investovat 250 milionů eur (zhruba sedm miliard korun). Podle Mravinace by v případě, že vše půjde bez větších zádrhelů, mohlo být vše hotovo za sedm let.

Podrobný projekt Penta zatím nezveřejnila, mimo jiné by ale měl zahrnovat parkovou úpravu či přemostění kolejiště zeleným pásem. „Uvolní to cestu k revitalizaci celé lokality a k opravě historické budovy Masarykova nádraží. Je to východisko ze současné patové situace,“ komentoval dnešní jednání šéf Českých drah Pavel Krtek.

Na nádraží bude zachován provoz a v budoucnu sem bude zaústěna dráha z letiště. Jenže vše není tak idylické. Otázka se vznáší právě nad osudem historické nádražní budovy. To je součástí projektu. Dohoda drah s Pentou upřesnila částku, kterou skupina musí do budovy investovat. Jde o 135 milionů korun, z toho ale už desítky milionů spolkla rekonstrukce historického vestibulu. Za to má Penta nádraží dostat do nájmu na třicet let.

„Nově se přesně definuje, jakým způsobem mají investovat a do čeho,“ uvedl Feranec. Do budoucna ale podle něj dráhy chtějí jednat s Pentou o vyvázání z nájemní smlouvy. Dráhy by pak nádraží zřejmě převedly na Správu železniční dopravní cesty, která by náklady Penty zřejmě kompenzovala. Penta tyto nápady zatím nekomentuje a s využitím nádraží nadále počítá.