Centrum Bořislavka otevírá. Covid dopadl na složení nájemců, móda je pryč

Obchodní centrum Bořislavka den před otevřením

Obchodní centrum Bořislavka den před otevřením Zdroj: E15 Michael Tomeš

Obchodní centrum Bořislavka den před otevřením
Obchodní centrum Bořislavka den před otevřením
Obchodní centrum Bořislavka den před otevřením
4
Fotogalerie

Po roce a půl se v Praze otevírá nová nákupní galerie. Multifunkční Bořislavka Centrum, které skupina KKCG postavila hned u stejnojmenné stanice metra, zahrnuje obchodní pasáž o zhruba 10 tisících metrech čtverečních. Developer centrum uvádí do provozu navzdory nepříznivé situaci na trhu, kterou způsobila pandemie koronaviru.

Dostat mezi nájemce nové pasáže módní značky, které na covidové restrikce doplatily zvlášť tvrdě, je v současné době téměř nemožné. Zatímco na podzim 2019 neměla tehdy dokončená nákupní galerie Stromovka v Holešovicích o nájemce z řad prodejců módy nouzi, nyní je situace na trhu úplně jiná. Na Bořislavce budou po pátečním otevření kotevními nájemci supermarket Lidl, dm drogerie a Knihy Dobrovský. Kromě nich budou v provozu menší prodejny, služby a kavárna The Miners.

„Spuštění některých obchodů už nyní souvisí s poptávkou místních obyvatel a také s tím, že v červnu jsou obsazovány první tři kancelářské budovy a je tedy předpoklad, že obchody začnou využívat zaměstnanci, kteří se tam nastěhují,“ říká Otto Koval, obchodní ředitel KKCG Real Estate Group.

Podle něho jsou nájemní smlouvy už teď podepsané na 85 procent obchodních ploch. Druhá část nákupní pasáže otevře v září. Mezi nájemci druhé fáze figurují například řetězec elektro Datart, textilní zboží ­SCANquilt, domácí potřeby Orion nebo kuchyně Oresi. Módu zastupuje jen levnější polský řetězec Pepco, který je častým nájemcem i v retailových parcích menších měst.

„Bořislavka Centrum je lokální nákupní centrum, kde zákazník hledá spíš služby než módu, takže oděvní řetězce nebyly naší prioritou. Roli sehrálo i to, že v době pandemie přestaly oděvní řetězce rozšiřovat prodejní síť,“ doplňuje Koval.

 Následky ročního lockdownu

Právě retail parky, pro které je charakteristický vstup do obchodů nikoli z pasáže, ale rovnou z parkoviště, se v pandemii ukázaly jako nejvíc životaschopné. A to i přesto že dřív bývala nejoblíbenějším místem nákupu nepotravinářského zboží obchodní centra.

„Dopady restrikcí na gastronomii a fashion retail jsou enormní. Prodejci se dostali do situace, kdy počítají, zda jsou pro ně ekonomicky udržitelné všechny dosavadní obchody. Některá nákupní centra budou mít problémy s obsazeností uvolněných prostor,“ uvádí analýza Trend Report. Z českého trhu už zmizely například módní značky Camaieu, Promod či Pietro Filipi. Síť poboček ořezaly Next, Geox, Zara a další značky ze španělské skupiny Inditex, ale také třeba kavárenský řetězec Costa Coffee.

Přesto obchodní centra věří, že se s následky téměř ročního lockdownu dokážou vypořádat. „Těžiště maloobchodního segmentu spočívá stále v kamenných prodejnách a v obchodních centrech, která dlouhodobě potvrzují roli distribučního a socializačního místa,“ míní Jan Kubíček, šéf Asociace nákupních center ČR. Celkové pokrytí obchodními centry v přepočtu na obyvatele je v Česku mírně pod průměrem Evropské unie. Z hlediska kupní síly už ale spadá do skupiny zemí s nadprůměrnou kapacitou obchodních ploch.