Tesco se zbavuje dalšího majetku. Z firmy plánuje vyčlenit pět obchodních center
Britský obchodní řetězec Tesco na českém trhu v posledních letech postupně prodal většinu větších obchodních center či obchodních domů a dál v tom pokračuje. Do zvláštních společností hodlá vyčlenit dalších pět obchodních center včetně pražského Edenu, kde má centrálu.
„Vyčlenění nákupních center je spojeno se zefektivněním správy a chodu této části majetku naší firmy,“ uvedl bez dalších podrobností mluvčí Teska Václav Koukolíček.
Vyčlenění do zvláštní společnosti bývá u prodeje nemovitostí součástí obvyklého postupu. Neprodává se totiž dané centrum či jiná nemovitost, ale firma, v níž je zaparkovaná. Stejně postupovalo Tesco v předchozích případech a obdobný postup využil loni velkoobchodní řetězec Makro.
Zbývá poslední pětice
Z hlavní společnosti Tesco Stores se podle projektu zveřejněného v obchodním rejstříku chystá vyčlenění hypermarketu Chrudim, obchodního centra Silesia Opava, Fontány Karlovy Vary, Galerie Třebovice v Ostravě a nákupního centra Eden.
Posledně jmenované je největší, zahrnuje více než sto obchodů. Už před vypuknutím pandemie však Eden patřil k centrům spíše sídlištního typu a neaspiroval na přední příčky z pohledu návštěvnosti. Hlavně v prvních letech bojoval s prázdnými místy. Před rokem zelo dvanáct jednotek prázdnotou.
Obchodní řetězec Tesco se tak v předchozích letech zbavil většiny obchodních center, která vlastnil. Vyjmenovaných pět je posledních.
„V této velikosti už žádná další obchodní centra nemáme, ale i nadále vlastníme řadu menší retail parků,“ dodává Koukolíček. Připomíná zároveň, že Tesco zůstává majitelem většiny prostor svých obchodů a zbylé má v dlouhodobém pronájmu.
Obchody v majetku zůstanou
Obdobně řetězec Tesco přede dvěma lety prodával obchodní centrum v Plzni na Rokycanské třídě, které nyní vlastní Trigea nemovitostní fond, SICAV. Mezi další velké transakce britského řetězce patřil prodej obchodního domu Máj na pražské Národní třídě společnosti Amádeus Real nebo obchodního centra Letňany.
I když řetězec centrum prodá, jak upozornil mluvčí Teska, většinou zůstane majitelem obchodu. Někde je to i pozůstatek z dob, kdy tato obchodní centra vlastnil francouzský řetězec Carrefour.
Například v pražském lukrativním centru Nový Smíchov Tesco před čtyřmi lety vycouvalo z prvního patra a svou prodejní plochu snížilo na polovinu hlavně na úkor nepotravinářského zboží. Nicméně i poté zůstalo majitelem části v přízemí, kde prodejna pokračuje.
Horší hospodářské výsledky
S prodejem obchodních center Tesku nejenom odpadnou provozní starosti a náklady a bude se moci soustředit na svůj klíčový prodej potravin, ale získá tím i výrazný finanční příspěvek.
„Tyto transakce se většinou provádějí za účelem získání finančních prostředků pro další investice, jako jsou náročné změny konceptu nebo další expanze,“ uvádí Radim Pařík, někdejší dlouholetý manažer firem skupiny Schwarz. U této skupiny, kam patří Lidl a Kaufland, je naopak obvyklé, že firmy kupují obchody do majetku.
Tesco už rok před koronakrizí zaznamenalo horší hospodářské výsledky. Za poslední známý finanční rok končící únorem 2020 utržilo necelých 43 miliard korun, meziročně o 3,6 procenta méně. Zisk klesl na půl miliardy z 2,5 miliardy v předešlém roce.
„Snížení zisku v uplynulém finančním roce bylo způsobeno dvěma faktory. Prvním byly zvýšené investice do zákazníků, například snížením nepromočních cen na vybraných produktech a produktech vlastní značky. Druhým bylo přecenění majetku z pohledu jeho hodnoty pro dosažení plánovaných cílů,“ vysvětluje Koukolíček. Přecenění majetku je podle něho pouze účetní operace bez dopadu na cash flow firmy.
Doba nevhodná pro prodej
Otázkou zůstává, zda je teď vhodný čas na prodej. Obchodní centra byla velkou část uplynulého roku zčásti zavřená, někteří nájemci řeší existenční potíže a téměř všichni chtějí lepší nájemní podmínky. To vše se promítá i do ohodnocení nemovitosti. S tím ale Tesco nemohlo počítat. Z obchodního rejstříku vyplývá, že úvahy o vyčlenění obchodních center jsou staršího data než začátek koronakrize. Znalecký posudek a ocenění se vztahují k poslednímu únoru roku 2020, teprve letos v březnu byly ale zveřejněny.
Podle expertů jsou nyní na trhu z pohledu investorů větší rozdíly mezi jednotlivými formáty. „Zatímco obchodní centra zůstávají většinou zavřená a rozdíl mezi cenovým očekáváním kupujících a prodávajících je markantnější, na druhé straně jsou retailové parky, které se těší vyšší popularitě a zájmu investorů než kdy dříve,“ uvádí Katarína Brydone, vedoucí oddělení investic v realitně poradenské společnosti CBRE.
Retail parky totiž během pandemie prokázaly vyšší odolnost, podobně jako třeba supermarkety či diskonty. V retail parku je většinou jeden prodejce potravin a okolo několik obchodů se sortimentem typu drogerie, lékárna, případně nějaké oděvy či elektro. Obchody mají ale samostatný vstup zvenčí, což je v pandemické době výhoda.
V oblasti retail parků či supermarketů tak poptávka investorů od loňského léta roste, dodává Brydone. „U nákupních center obecně spíše vnímáme pozdržení či odložení investičních transakcí, ať už ze strany prodávajících, nebo kupujících, než se situace ustálí a pandemická opatření se rozvolní,“ dodává.