Další zpoždění. Otevření tunelu Blanka se do voleb zřejmě nestihne

Tunelový komplex Blanka

Tunelový komplex Blanka Zdroj: Jiri Kotatko, E15

Praze v čele s TOP 09 hrozí, že nestihne otevřít tunelový komplex Blanka v plánovaném termínu před komunálními volbami, jak politici slibovali. První řidiči měli projet problematickým tunelem na přelomu září a října. Dodavatel technologické části tunelu, firma ČKD Praha DIZ, ale tvrdí, že do té doby nestihne práce dokončit.

Vyplývá to z dopisu, který firma zaslala magistrátu. Plánovaný termín otevření Blanky dlouhodobě zpochybňuje opozice.

Primátorův náměstek Jiří Nouza (TOP 09), který má v radě stavbu Blanky na starosti, se odpoledne se zástupci ČKD Praha DIZ sešel. Po schůzce řekl, že v debatě obě strany našly cestu a že jejich společným cílem je dokončit Blanku co nejrychleji. Nouza dodal, že bude usilovat o to, aby se Blanka otevřela do začátku října.

Stavbu důležité dopravní stavby, která bude městskou pokladnu stát více než 36 miliard korun, schválila někdejší politická garnitura v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS). Náklady se ale v průběhu let navýšily o několik miliard.

Současné vedení města tvrdí, že hledá zákonnou cestu, jak problematické faktury proplatit. Vede proto arbitráž se stavební firmou Metrostav. K soudu půjde i se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS). Zprovoznění tunelu původně plánované na rok 2011 se proto už několikrát odložilo.

Kolem aktuálního termínu otevření panují silné politické tlaky. Praha přesný termín oficiálně nesdělila, v kuloárech se ale hovořilo o 4. říjnu. Vládnoucí TOP 09 by se totiž hodilo spustit provoz v Blance ještě před volbami, které se uskuteční 10. a 11. října. Političtí konkurenti ale podle zdrojů z pražské politiky usilují o to, aby TOP 09 slavnostně přestřihnout pásku nestihla.

Další dluhy za Blanku

Firma ČKD v minulosti uzavřela s Prahou smlouvu na práce za zhruba pět miliard korun. V dopise, který na začátku týdne poslala magistrátu píše, že jí Praha dluží 550 milionů korun. Praha navíc dlouho otálela se zadáním zakázky na stavbu velínů, bez kterých se provoz v Blance nemůže rozjet.

A ČKD nyní tvrdí, že plánovaný termín nestihne. Už dřív se mluvilo o tom, že na práci potřebuje zhruba půl roku. Což by znamenalo dokončení Blanky zřejmě až na přelomu roku.

Stavbu tunelu Blanka schválila Praha už koncem 90. let :
Polovina 90. let - Praha se rozhodovala mezi třemi variantami severozápadní části městského dopravního okruhu pod názvy Dana, Hana a Blanka. Přednost nakonec dostala posledně jmenovaná verze, jejíž trasa vede z velké částí pod Stromovkou.
Červen 2001 - Náklady na vybudování severozápadní části vnitřního okruhu Prahy se odhadovaly na 16 miliard korun.
Září 2003 - Město uvažovalo o tom, že zapojí do financování výstavby komplexu Blanka soukromé investory v rámci partnerství veřejného a soukromého sektoru. Radní Radovan Šteiner v této souvislosti odhadl náklady na výstavbu na více než 20 miliard.
Prosinec 2004 - Zpřesněný odhad nákladů na severozápadní část okruhu hovořil o 22 miliardách.
26. září 2006 - Pražští radní vybrali vítěze tendru na výstavbu Blanky. Stala se jím společnost Metrostav, jež nabídla cenu 21,2 miliardy korun s DPH. Další zhruba tři miliardy měly stát technologie nebo sledování případného pohybu domů. Stavební práce měly být hotovy v roce 2011.
Červen 2007 - Na Letné začali dělníci s přípravnými pracemi před hloubením tunelů, už od jara se pracovalo v Troji.
20. května 2008 - V pražské Stromovce se kvůli stavbě tunelu propadla půda, podobná nehoda se v parku stala i o pět měsíců později. Naposledy se rozestavěný tunel propadl v červenci 2010, a to u ministerstva kultury v Praze 6.
19. června 2008 - Tehdejší primátor Pavel Bém (ODS) řekl, že odpracuje 50 hodin ve prospěch sdružení Auto*Mat, pokud bude komplex Blanka stát více než 25,7 miliardy korun. Aktivisté v té době odhadovali, že cena bude vyšší zhruba o 15 miliard.
Listopad 2009 - Společnost IDS, jež řídí pro město výstavbu Blanky, přiznala, že se budování celého komplexu o 13 měsíců zpozdí. Termínem otevření měl být prosinec 2012.
12. ledna 2010 - Byl zcela proražen první tubus tunelu; ražba posledního skončila v červenci 2011.
11. února 2010 - Metrostav informoval, že změna výše DPH prodraží komplex Blanka asi o 700 milionů korun.
Únor 2011 - Nový primátor Bohuslav Svoboda, který přišel do čela magistrátu po volbách na podzim 2010, uvedl, že se Blanka se prodraží asi o deset miliard korun. Navýšení na 37 miliard způsobily dodatečně přidané části stavby (pět miliard), dražší technologie (miliarda) nebo inflační valorizace (3,5 miliardy).
9. srpna 2011 - Náměstek primátora Karel Březina (ČSSD) řekl, že tunel by měl začít fungovat v první polovině roku 2014 (později se objevil termín 1. května 2014). Důvodem odložení byly finanční potíže města.
Říjen 2011 - Vedení Prahy oznámilo, že vyjednalo snížení nákladů na stavbu, město přesto za tunel zaplatí minimálně 36 miliard korun. Podle Březiny se nalezly úspory u dodavatelů i u požadavků například městských částí.
Květen 2012 - Město přestalo Metrostavu proplácet faktury za Blanku. Důvodem bylo výrazné prodražení a obava vedení města z možného konfliktu se zákonem o veřejných zakázkách.
Prosinec 2012 - Pražští radní schválili kategorizaci faktur za Blanku, chtěli se tak vypořádat s rostoucími dluhy. Faktury rozdělili do tří skupin podle závažnosti problému, do letošního léta Praha vyplatila Metrostavu zhruba půl miliardy korun.
17. září 2013 - Objevily se informace, že rozhodnutí radních o kategorizaci prověřují kriminalisté.
20. listopadu 2013 - Metrostav oznámil, že 7. prosince přeruší výstavbu Blanky, protože mu magistrát dluží už přes 2,1 miliardy korun. Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) poté prohlásil, že smlouva s Metrostavem je podle vedení města od začátku neplatná, nikdy ji totiž údajně neprojednala ani rada, ani zastupitelstvo.
29. listopadu 2013 - Společnost Metrostav se s pražským magistrátem nedohodla na řešení problémů spojených s výstavbou Blanky. Firma případ předá k rozhodčímu soudu, u něhož bude chtít docílit proplacení faktur na zhruba 2,1 miliardy korun.
5. prosince 2013 - Metrostav podal k rozhodčímu soudu zalobu na pražský magistrát. Požaduje proplacení faktur za 2,155 miliardy korun. Praha už v mezičase prohlásila, že má dostatek financí na dostavbu celého projektu.