Dolínek: Za vadné kabely v Blance chceme náhradu škody

Petr Dolínek

Petr Dolínek Zdroj: CTK

Za poškozené kabely v problematickém pražském tunelu Blanka nesou vinu podle náměstka primátorky Petra Dolínka (ČSSD) jejich dodavatelé, nebo předchozí vedení metropole. Praha po nich bude požadovat náhradu škody, vedení města prý došla s neustálými průtahy otevření tunelového komplexu trpělivost.

Otevření tunelu v současnosti brání právě problém s kabely, které navlhly při přívalových deštích v červnu 2013. Zkušební provoz měl začít na přelomu března a dubna. Vedení magistrátu nyní čeká na oficiální vyjádření soudního znalce, který zkoumá, kolik kabelů bude třeba vyměnit. To bude mít k dispozici do konce března.

„Již jsem poslal zhotovitelům jasné dotazy, kdo a na základě čeho položil zjevně nevhodný typ kabelů a z jakého důvodu ležely údajně ve vodě po dobu několika měsíců. Upozornil jsem je, že Praha bude žádat náhradu škody. Již v tomto týdnu povedeme s dodavateli jednání o tom, zda uznají svou chybu a jsou připraveni ji napravit. Zároveň nechám v radě projednat a schválit, abychom se mohli v případě, že se nedohodneme, obrátit na soud,“ uvedl Petr Dolínek.

Náměstek primátorky v minulém týdnu zadal právnímu oddělení magistrátu pokyn, aby analyzovalo smlouvy s dodavateli s cílem najít viníka problémů. „Možnosti jsou v zásadě dvě, buď naši předchůdci ve vedení Prahy podepsali špatné a pro město nevýhodné smlouvy, nebo dodavatelé neplní své smluvní závazky,“ konstatoval Dolínek.

Smutné dědictví

Tunel Blanka je podle něj smutné dědictví předchozích pražských vlád. „Neustále na nás ze skříní vypadávají kostlivci a je přinejmenším paradoxní, že si například ODS vůbec dovolí něco kolem Blanky kritizovat,“ zmínil Dolínek.

Náklady na výměnu kabelů mohou podle zdrojů ČTK vyšplhat na stovky milionů. Kdo výměnu zaplatí, není zatím jasné.

Spor mezi městem a dodavatelem technologií, firmou ČKD Praha DIZ, je například o to, zda technici kabely instalovali do zcela suchého prostředí, nebo zda některé z nich umístili do tunelu až po povodni v létě roku 2013. Stavba totiž tehdy nebyla dokončena, na vnější izolační vrstvě chyběly poklopy a do tunelu se dostalo tolik přívalové vody, že vytvořila vodní hladinu, kterou bylo nutné odsát a vysušit.

Blankou měli řidiči jezdit už čtvrtým rokem:
Polovina 90. let - Praha se rozhodovala mezi třemi variantami severozápadní části městského okruhu pod názvy Dana, Hana a Blanka. Přednost dostala Blanka, do územního plánu byla zařazena v září 1999, tehdy ještě bez konkrétního termínu otevření.
26. září 2006 - Radní vybrali vítěze tendru na výstavbu Blanky. Stal se jím Metrostav, práce začaly na jaře 2007, hotové měly být do října 2011.
Listopad 2009 - Společnost IDS, jež řídí pro město výstavbu Blanky, přiznala, že se budování celého komplexu o 13 měsíců zpozdí. Termínem otevření měl být prosinec 2012.
9. srpna 2011 - Náměstek primátora Karel Březina (ČSSD) řekl, že tunel by měl začít fungovat v první polovině roku 2014 (později se objevil termín 1. května 2014). Důvodem odložení byly finanční potíže města.
Duben 2014 - Během arbitráže mezi Prahou a Metrostavem, která rozhodovala o placení za komplex Blanka, se objevil jako možný termín dokončení konec léta 2014. Později se neoficiálně hovořilo o začátku října (tedy ještě před komunálními volbami, jež konaly 10. a 11. října 2014).
Červen 2014 - Dodavatel technologické části tunelu, firma ČKD Praha DIZ, v dopise magistrátu uvedla, že nestihne do podzimního termínu práce v tunelu termínu dokončit. Začátkem července potvrdil odklad i náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09), jako termín otevření byl poté zmiňován duben 2015.
15. srpna 2014 - Nouza řekl, že 6. října se autům a tramvajím otevře alespoň Trojský most, který je součástí komplexu Blanka. Most se v ten den provozu skutečně otevřel.
30. září 2014 - Nouza oznámil, že komplex Blanka se otevře 2. prosince (na svátek Blanky). Na termínu zahájení zkušebního provozu se Praha dohodla s ČKD Praha DIZ. V říjnu se ale v médiích objevily informace, že je kvůli průsakům spodní vody termín otevření ohrožen, Nouza to ale odmítl.
17. října 2014 - V tunelu se uskutečnil kontrolní den, z harmonogramu prací v jeho zápisu vyplynulo, že se Blanka 2. prosince pravděpodobně neotevře. Nouza ovšem ještě 10. listopadu řekl, že nevidí důvod, proč by tunel nebyl otevřen včas.
14. listopadu 2014 - Tehdejší kandidátka na primátorku Adriana Krnáčová (ANO) řekla, že prosincový termín se nestihne a ona by ráda tunel Blanka otevřela v březnu 2015. Také stavební firma Metrostav oznámila, že při stavbě komplexu vždy počítalo jako s termínem otevření s dubnem 2015.
21. listopadu 2014 - Firmy podílející se na výstavbě se shodly, že zkušební provoz tunelů začne na přelomu března a dubna 2015. Prosincový termín tak definitivně padl.
23. února 2015 - Náměstek pražské primátorky Petr Dolínek (ČSSD) řekl, že Praha zřejmě opět odloží otevření tunelového komplexu Blanka. Musí totiž vyměnit kabely technického zabezpečení, které zničila voda.
26. února 2015 - Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) oznámil, že Praha opět odložila termín zprovoznění tunelu Blanka. Musí se totiž vyměnit větší množství poničených kabelů technického zabezpečení.