Domy z éry podnikatelského baroka našly odbyt. Ukrajinci jsou pro trh vítaným osvěžením

Podnikatelské baroko

Podnikatelské baroko Zdroj: Profimedia

Podnikatelské baroko
2
Fotogalerie

Nejen hlad po bytech k pronájmu. Příliv lidí prchajících z Ukrajiny pomohl majitelům honosných nemovitostí, které ležely v nabídce dlouhé měsíce či roky. I když nejde o tisícovky případů, které by zahýbaly trhem, tuzemští obchodníci s realitami už hovoří o mikrotrendu.

Okázalá sídla z konce devadesátých let minulého století, pro něž se vžil termín podnikatelské baroko, čekají na nové majitele často i roky. Problémem bývá vkus původních majitelů a velké energetické nároky na provoz domu. Některá sídla s cimbuřím, antickými sloupy nebo cihlovou fasádou v anglickém stylu budí pozornost už při pohledu zvenku. Jinde investor hýřil nápady hlavně uvnitř. Mramor, žula, benátský štuk, tmavé masivní dřevo, zrcadla a osvětlení z křišťálu jsou charakteristické pro interiéry novodobých zámečků.

Podobných domů v satelitech či na Karlovarsku je teď v poměru k jiným nemovitostem na trhu poměrně hodně. Části se zbavují občané Ruska, kteří mají kvůli sankcím problém zajistit financování provozu. V nabídce se však objevují i domy, které prodávají jejich čeští majitelé.

„Důvody jsou v zásadě tři. V prvním případě stávající vlastníci vědí, že mají poslední šanci prodat dům za rozumné peníze. Často se jedná o nemovitosti, které nejsou na špičce, co se úspornosti týče. Což je věc, na kterou se kupci dívají stále častěji,“ vysvětluje generální ředitel společnosti Bezrealitky Škrabánek.

„Druhým důvodem může být to, že nemovitosti kvůli nárůstu nákladů nezvládají financovat. Třetím pak může být výprodej firemního majetku v souvislosti s restrukturalizací firem,“ domnívá se Škrabánek.

Rodinná i firemní sídla

Pro potenciální nové majitele nebývá jednoduché přijít na to, jak dům upravit podle současných trendů. „Dlažbu, okna, dveře vyměníte snadno, ale výšku stropů, orientaci domu, rozměry schodišť a jiné mnohem zásadnější věci nezměníte,“ upozorňuje majitel realitní kanceláře NRG Realty Jan Bareš.

O kupce teď ale prodávající zavadí častěji. „Z Ukrajiny sem přišly také domácnosti podnikatelů, kteří třeba v blízkosti fronty prodali svoje firmy a nyní tu chtějí začít nový život. Nejedná se o obrovský počet případů, osobně tipuji, že jich budou spíš nízké tisíce. Ale pro konkrétní segmenty realitního trhu mohou přinést velice vítané osvěžení,“ popisuje Škrabánek.  

Zajímavý je podle něho zájem třeba o domy s naddimenzovanými dispozicemi z první a druhé generace satelitních městeček kolem Prahy. Často se přitom jedná o lokality, které jsou dostupné výhradně autem a bez občanské vybavenosti.

Hendikep pro Čecha, bonus pro Ukrajince

„V Česku tyto domy ve stylu podnikatelského baroka mohou pořídit relativně levně, protože poptávka tuzemských zájemců v této cenové hladině se soustředí na jiný typ nemovitostí. To, co Češi považují za hendikep, je často pro Ukrajince předností,“ uvádí Škrabánek.

Zájemce z Ukrajiny o tento typ domů registruje také další z velkých prodejců nemovitostí, firma Broker Consulting. „Jde o mikrotrend, který se aktuálně objevuje na trhu,“ říká ředitel marketingu Jan Lener. Broker Consulting obecně eviduje ze strany ukrajinských občanů vyšší zájem napříč všemi typy nemovitostí.

„Po příchodu do Čech hledají nové zázemí jak pro bydlení, tak pro své podnikání. Je evidentní, že se na trhu objevila nová skupina zájemců o nemovitosti. Ale ani poptávka z jejich strany pravděpodobně nevyváží útlum, který na realitním trhu nastal v souvislosti s navýšením úrokových sazeb u hypoték a růstem cen nemovitostí,“ dodává Lener.

Ne všechny obchody se zájemci pocházejícími z Ukrajiny se ovšem daří dotáhnout do konce. „Evidujeme zvýšenou poptávku od Ukrajinců, nicméně úspěšnost prodejů se moc nezvyšuje. Ukrajinci stejně jako my hledají nemovitosti, kde koupě a případná následná investice budou ekonomicky výhodné,“ poznamenává mluvčí kanceláře M&M reality Karolína Václavková.