Eurovia odstraní zával na dálnici D8, zakázku jí vláda přiklepla bez tendru

Zával na stavbě dálnice D8 u Prackovic nad Labem, Ústecký kraj

Zával na stavbě dálnice D8 u Prackovic nad Labem, Ústecký kraj Zdroj: CC BY 3.0: Aktron/Wikimedia Commons

Vláda dnes schválila návrh ministra dopravy Antonína Prachaře, podle kterého získá společnost Eurovia CS bez soutěže zakázku za zhruba 72 milionů korun. Za tuto sumu má stabilizovat sesuv zeminy, který loni v červnu zavalil nedokončenou dálnici D8 u obce Dobkovičky v Ústeckém kraji. Eurovia je zároveň zhotovitelem stavby.

Skutečností, že Eurovia je zhotovitelem zavalené dálnice, a také nedostatkem času ministerstvo odůvodnilo to, proč zakázku nepošle do standardního otevřeného výběrového řízení. V rámci ní by měla firma odtěžit nestabilní zeminu, stabilizovat svah a vytvořit retenční nádrž pro shromažďování dešťové vody.

Hlavní je zabránit sesuvům

Současná zakázka, jejíž součástí je odtěžení části svahu, má podle ministerstva pouze zabránit dalším hrozícím sesuvům. Pro další stavební práce, které nebudou po stabilizaci svahu tak urgentní, bude úřad dodavatel vybírat později.

„Likvidaci sesuvu a realizaci sanačních prací je potřeba zahájit ihned. Jakékoliv zdržení může mít v konečném důsledku nepříznivý vliv na životy a zdraví obyvatel níže položené obce a stejně tak způsobit škody na jejich majetku a dálničním tělese,“ uvedlo ministerstvo

„Rok a čtvrt tam ten zával leží, brání dalšímu pokračování výstavby této důležité dálniční komunikace,“ uvedl premiér Bohuslav Sobotka. „Já jsem rád,že vláda dnes přijala rozhodnutí, které umožní, abychom se konečně tím sesuvem začali intenzivně a prakticky zabývat,“ dodal.

Cena stoupla, prý kvůli složitosti sanace

Zakázka je o tři čtvrtiny dražší než na kolik odhadovalo první etapu odstraňování následků obřího sesuvu v létě Ředitelství silnic a dálnic. Prachař v České televizi uvedl, že oproti původnímu odhadu cena v dopracovaném projektu vzrostla zhruba na 80 milionů korun. Zjistilo se prý totiž, že odvodnění bude složitější, než se původně předpokládalo.

„Máme představu, že ta cena by se mohla pohybovat okolo 70 milionů, že o 20 procent by měla být snížena oproti rozpočtu,“ řekl s tím, že podobné ceny dosahuje ministerstvo i ve veřejných výběrových řízeních. Zadání zakázky bez výběrového řízení by podle Prachaře mělo zrychlit odstranění sesuvu.

Postup ministerstva kritizovala v neděli ekologická organizace Děti Země. Podle ekologů je spěch ministerstva 16 měsíců od sesuvu jen alibismus.

Kvůli nedostatku času požadoval ministr po hejtmanovi Ústeckého kraje vyhlášení stavu nebezpečí, který by ministerstvu dal volnou ruku při zadání zakázky na odstranění závalu. Koncem září ale hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM) ministerskou žádost zamítl s tím, že pro ni neexistují zákonné důvody.

Tendry na zimní údržbu silnic vláda odložila
Projednání podmínek výběrového řízení na zimní údržbu a opravy silnic první třídy za 1,3 miliardy korun vláda odložila. Celkem chce ministerstvo vypsat soutěže na čtyřletou údržbu ve 21 oblastech v Libereckém, Středočeském, Královéhradeckém, Zlínském kraji a na Vysočině, což představuje zhruba třetinu silnic první třídy v ČR.