Impulz pro výstavbu. Developeři našli zákazníka ve firmách, jež potřebují byty pro zaměstnance

Bytový komplex pro zaměstnance v Poličce (vizualizace)

Bytový komplex pro zaměstnance v Poličce (vizualizace) Zdroj: STV Group

Bytový komplex pro zaměstnance v Poličce (vizualizace)
Bytový komplex pro zaměstnance v Poliičce (vizualizace)
3
Fotogalerie

Běžné zaměstnanecké výhody ve formě stravenek, příspěvků na penzijní připojištění nebo vzdělávacích kurzů už k získání a udržení pracovníků přestávají stačit. Platí to převážně pro management a nedostatkové profese. Firmy jako Agrofert, Škoda Auto, tuzemská odnož společnosti Robert Bosch či zbrojař STV Group musejí sahat k lákavějším benefitům. V posledních letech se k nim stále častěji řadí nájemní bydlení s příspěvkem zaměstnavatele. Tento trend bude v Česku z důvodu napjatého pracovního trhu a nedostatku bytů narůstat, odhaduje Hospodářská komora.

„Perspektivním zaměstnancům nabídneme moderní bydlení v lokalitě, která se nachází kousek od jejich pracoviště v Poličských strojírnách,“ řekl e15 Lukáš Hervert z vedení STV Group, jediného výrobce velkorážové munice v Česku.

„Zahájení výstavby plánujeme na přelomu září a října, nyní tendrujeme hlavního dodavatele. Věřím, že stavební práce stihneme do prosince 2025 tak, aby se zkraje dalšího roku mohli nastěhovat první nájemci,“ dodal.

Munička nabírá

Projekt bytového komplexu s dvaatřiceti novými byty chystaný ve spolupráci s městem Polička si vyžádá investici za 135 milionů korun bez DPH. Vznikne na místě ruiny dětského domova. Na část bytů má předkupní právo poličská radnice, která je v případě zájmu získá pouze za náklady.

Skupina STV potřebuje v Poličských strojírnách obsadit až padesát pozic. Stejně jako jiné zbrojařské podniky v Evropě i ve světě reaguje rozšiřováním výroby a nabíráním posil na prudce rostoucí poptávku. „Je to ale mnohdy téměř nemožné. Hlavně v České republice, kde je míra nezaměstnanosti dlouhodobě na extrémně nízkých hodnotách. Firmy proto řeší, jak a čím by zaujaly a motivovaly nové pracovníky,“ podotkl Hervert.

Oproti tomu zemědělský a potravinářský holding Agrofert poskytuje v tuzemsku především svým zaměstnancům z ciziny vlastní nebo pronajaté ubytovny. „Přes dvě desítky bytových jednotek má naše slovenská chemička Duslo. Slouží v režimu startovacích bytů na zpravidla dva roky, než se pracovník stabilizuje a najde si vlastní bydlení,“ uvedl mluvčí Agrofertu Pavel Heřmanský. 

Bezúročné půjčky pro škodováky

Pracovní síly se snaží získat a udržet i Škoda Auto. „Společně se sociálním partnerem Odbory KOVO nabízíme širokou škálu zaměstnaneckých benefitů, jedním z nich je i kvalitní krátkodobé či střednědobé ubytování,“ sdělila mluvčí automobilky Ivana Povolná. Firma poskytuje na základě kolektivní smlouvy mimo jiné i bezúročné půjčky až 600 tisíc korun na koupi bytu nebo rodinného domu.

S bydlením pomáhá svým pracovníkům také Bosch Group ČR, která působí v několika českých městech. „Jde o příspěvky na nájem, hypoteční programy či bezúročné půjčky. A také pronajímáme několik desítek bytů zvláště pro získání nových zaměstnanců. Využití těchto nástrojů se liší podle lokality,“ upřesnil mluvčí společnosti Pavel Roman.

Pro zatraktivnění náboru používá Bosch byty už několik let, není však jejich vlastníkem. Pronajímá si je od komerčních subjektů a hradí běžné nájemné. Zaměstnancům je poskytuje buď zdarma, nebo se slevou.

Nový trend v developmentu

Pronájem bytů pro zaměstnance patří v současnosti k nejobvyklejším způsobům personalistů, jak uspět na trhu práce. Podle analýzy společnosti Home Portal, která se zaměřuje na rezidenční trh novostaveb, tvoří podniky až polovinu nájemců v nových nájemních projektech.

„Objevuje se nový fenomén. Developeři mají zájem o firemní klientelu a firmy mají rostoucí zájem platit svým zaměstnancům za bydlení,“ řekl obchodní šéf Home Portal Jan Vitvera.

Pro developery představuje podniková klientela nižší riziko neplacení nájmů či případných reklamací. Výhodami pro zaměstnance jsou vedle nižších nájmů, energií a služeb rovněž flexibilita a mobilita daná blízkostí bytů u firemních centrál a výrobních závodů.

Že je bydlení jako zaměstnanecký benefit stále oblíbenější u mezinárodních i ryze českých společností, potvrzuje Hospodářská komora (HK). „S ohledem na napjatý pracovní trh a nedostatek kvalifikované pracovní síly se firmy snaží o zajištění odpovídajících podmínek pro své zaměstnance. Dostupné bydlení je jedním ze základních předpokladů podpory pracovní mobility, která je v Česku dlouhodobě velmi nízká,“ uvedla ředitelka odboru legislativy, práva a analýz HK Lenka Janáková.

I s ohledem na nedostatek bytů v Česku se tento zaměstnanecký benefit bude rozšiřovat. „Aby nebyl kladen přílišný tlak na firmy, považujeme za zásadní přijetí ucelené strategie pro systémovou podporu vzniku nového bydlení v České republice, a to vlastnického i nájemního,“ dodala Janáková.