Investoři nakupují diskontní prodejny. Levné obchody v krizi obstály

Nákupní park v Púchově na Slovensku získal fond spravovaný českou společností ZDR Investments.

Nákupní park v Púchově na Slovensku získal fond spravovaný českou společností ZDR Investments. Zdroj: ZDR Investments

Nákupní park Stop Shop společnosti Immofinanz.
Nákupní park v Litoměřicích změnil majitele.
3
Fotogalerie

Skupina realitních fondů ZDR Investments v posledním letošním čtvrtletí získala šest nákupních parků v Česku, na Slovensku a v Rakousku. Zaplatila za ně přes miliardu korun. Ve stejném nemovitostním segmentu posílila rakouská skupina Immofinanz. Od belgické společnosti Mitiska koupila šest retailových parků v Česku a Srbsku. Sedm nových maloobchodních nemovitostí pořídila v prosinci také investiční skupina DRFG.

„V letošním roce se nám podařilo portfolio nemovitostí více než zdvojnásobit. Letos se nám také podařilo vstoupit na západní trhy a v této strategii budeme pokračovat,“ uvedl Zdeněk Prázdný, zakladatel a předseda správní rady ZDR Investments. 

Mezi nové přírůstky v portfoliu fondů ZDR Investments patří mimo jiné nákupní park v Litoměřicích v čele s nájemci OBI a Albert. Společnost též získala retailový areál ve slovenských městech Púchov a Senec či v rakouském Wolfsbergu. Portfolio skupiny se díky novým akvizicím rozrostlo na hodnotu 4,8 miliardy korun. 

Transakce rakouského Immofinanzu s belgickou společností Mitiska zahrnula kromě Srbska nákupní parky v Litvínově a Praze. Stejné nemovitosti pořídil koncern v Chorvatsku a Rakousku. Immofinanz je zařadí do své sítě retailových areálů Stop Shop. Nákupní parky má již v 98 lokalitách ve střední a východní Evropě. Jejich hodnota činí v přepočtu kolem 26 miliard korun. 

„Důležité je naše zaměření na levné výrobky denní spotřeby, které jsou u spotřebitelů v obtížných ekonomických dobách velmi oblíbené. Tento koncept se osvědčil také během pandemie COVID-19,“ sdělil výkonný ředitel Immofinanzu Dietmar Reindl. Po skončení prvního lockdownu jsme zaznamenali velmi rychlý návrat k původnímu počtu návštěvníků. Zejména diskontní obchody těží z toho, že zákazníci věnují stále větší pozornost ceně,“ dodal. 

Nákupní park a obchodní centrum jsou dva různé druhy nemovitostí. Retailové parky nemají společnou zastřešenou část, obchody sdílejí jen venkovní parkoviště. Každá prodejna má zvenčí vlastní vchod. Většinou mají nákupní parky diskontní charakter, jsou tedy zaměřené na levnější zboží. Řada z nich díky specifické skladbě nájemců typu supermarketu, prodejců elektra, zverimexů a lékáren nebyla letos zdaleka tak zasažená nucenými uzavírkami jako obchodní centra. 

Retailové parky a maloobchodní prodejny do svého portfolia nakupuje také brněnská investiční skupina DRFG. Prostřednictvím svého nemovitostního fondu Czech Fund v prosinci pořídila dalších sedm nemovitostí. Jedná se o retail park v plzeňské obchodní zóně a portfolio šesti regionálních prodejen s dominantním podílem prodejců potravin Billa a Penny Market. 

„Jde tak o další posílení portfolia o nemovitosti zaměřené na prodej potravin, základního zboží a diskontní řetězce, které v probíhající krizi prokázaly největší odolnost a mnohé vyšly z krize posíleny,“ uvedla společnost bez detailu o ceně transakcí.

„Jedná se o vhodně geograficky diverzifikované nemovitosti. Více než 80 procent této plochy zaujímají prodejci potravin a zboží základní potřeby. Zbytek podlahové plochy pak tvoří spíše diskontně zaměřené značky obchodníků,“ doplnil vedoucí analytického oddělení Pavel Zahradil. Celé portfolio je podle něj navíc zastřešeno velmi dlouhými nájemní smlouvami. „Hodnota WAULT, tedy váženého průměru zbývající doby nájmu, dosahuje téměř 9 let,“ dodal.