Investoři pasou po evropských obchodních centrech

Nákupní centrum - ilustrační foto

Nákupní centrum - ilustrační foto Zdroj: ctk

Z evropských zemí, které ještě před nedávnem měly pověst černé díry realitních investic, se stává šlágr. Například transakce s nákupními centry a dalšími maloobchodními nemovitostmi nyní rostou nejrychleji ve Španělsku, Maďarsku a Irsku.

Celkový objem realitních investic v tomto sektoru se díky tomu meziročně zvýšil o 44 procent na více než 16 miliard eur, uvedla poradenská společnost JLL. Naopak v Rusku se prodal v prvním pololetí menší objem retailových nemovitostí než v Česku.

Jen ve Španělsku se za letošních šest měsíců zobchodovaly maloobchodní reality za zhruba jednu miliardu eur. „Majitelé zareagovali na silnou poptávku investorů a využili příležitosti nabídnout své nemovitosti trhu,“ uvedl David Brown z JLL, který má ve Španělsku na starosti právě transakce s obchodními nemovitostmi. Na španělském trhu je přitom podle Browna tak živo, že za celý rok by se tam jen v maloobchodu mohly prodat reality za více než dvě miliardy eur. Tedy nejvíce od roku 2006.

Skromným dílkem do celkových investic v evropském retailu přispěla i Česká republika, a to meziročním zvýšením o 27 procent na 79 milionů eur. Většinu z této sumy ovšem tvořil jediný obchod, a to s outletovým centrem Fashion Arena v Praze Štěrboholech.

Investice do retailových realit v Evrope (v 1. pololetí)
Země Meziroční změna v % Objem investic (v milionech eur)
Španělsko 12 864 985
Maďarsko 931 155
Irsko 849 259
Německo 98 3449
Polsko 95 368
Česko 27 79
V. Británie 12 5381
Rakousko -12 171
Švédsko -17 604
Norsko -71 201
Rusko -96 41

Pramen JLL

Nemocným mužem Evropy se naopak stalo Rusko. Investice do maloobchodních realit tam zažily v prvním pololetí meziroční pád o 96 procent na pouhých 41 milionů eur. To za uvedené období kopíruje celkový pokles transakcí s komerčními nemovitostmi na ruském trhu o zhruba 60 procent. Například konzultanti ze společnosti CBRE to dávají do přímé souvislosti s ekonomickými a geopolitickými turbulencemi, které východní Evropa prodělává.

Neklid už ostatně začínají pociťovat také developeři. „Ze středně- až dlouhodobého hlediska není pro naše podnikání v Rusku přínosný ani slabý rubl, ani obavy z války mezi obyvatelstvem, protože každý z těchto faktorů může vést k poklesu útrat zákazníků,“ uvedl Eduard Zehetner, generální ředitel rakouské skupiny Immofinanz, která má v Rusku rozsáhlé aktivity. Přesto však Rakušané doufají, že se situace na Ukrajině a v Rusku uklidní a region naplní svůj růstový potenciál.

Walter Wölfler: Nákupní centra čeká vlna rekonstrukcí