Kdo zaplatí za zpoždění oprav na D1? ŘSD nechce vybírat penále

Rekonstrukce dálnice D1 u sjezdu na Jihlavu

Rekonstrukce dálnice D1 u sjezdu na Jihlavu Zdroj: ctk

Postup Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v případě dvou úseků D1, které se nepodaří letos dodělat, vyvolává pochybnosti. Státní investor jedná s firmami, které nestihly smluvní termíny, tak, že znevýhodňuje stát, upozorňuje poslanec TOP 09 František Laudát, bývalý ministr dopravy Zbyňek Stanjura (ODS) i bývalý ředitel ŘSD David Čermák. ŘSD se brání, že prioritou je pro něj stavět a ne inkasovat penále.

„Jsme tu od toho, abychom zajistili bezpečnost a co nejrychleji dálnici opravili, ne vedli spory. Vše je zatím v jednání,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Čermák ale upozorňuje, že tím, kdo nakonec může platit, bude stát a nikoliv stavební firmy.

V medializovaném úseku mezi Lhotkou a Velkou Bíteší, který staví OHL, uzavřelo ŘSD se zhotovitelem dodatek ke smlouvě, že o viníkovi zpoždění, kvůli němuž se letos podařilo opravit pouze polovinu úseku a další přijde na řadu až příští rok, rozhodne společná komise. Pokud ta se do poloviny září nedohodne, určí viníka soud.

Tak se stalo a spor k soudu míří. Jenomže ŘSD se navíc zavázalo, že do doby, než soud rozhodne, nezapočítá penále (ze smlouvy má nárok na milion denně) oproti fakturám. „Tím se de facto ŘSD vzdalo svých práv. Navíc na sebe přeneslo žalobní riziko. Když soud vyhraje, bude muset po OHL peníze vymáhat další žalobou, protože v té době už budou všechny faktury zaplacené,“ upozorňuje Čermák.

Jihlavská stopka

Ještě nepochopitelnější krok podle něho udělalo ŘSD v případě úseku mezi Jihlavou a Větrným Jeníkovem. Tam v srpnu zastavilo práce, aniž by to po něm zhotovitel (firma Colas) výslovně požadoval. Rýdl tvrdí, že v té době už bylo jasné, že zhotovitel nestihne opravu v levém jízdním pruhu dodělat včas, proto mu ŘSD nařídilo práce zastavit.

„To je naprosté diletantství zastavit práce na vrcholu stavební sezony. Logika přece velí, aby zhotovitel do zimy opravil co nejvíc. O to bude delší uzavírka příští rok. Rozhodnutí ŘSD o přerušení prací nejenže znamená, že nemůže vyžadovat sankce za zpoždění, ale dává stavební firmě do ruky nástroj, aby naopak ona mohla požadovat po státu odpovědnostní závazky (například náklady na zaměstnance, delší pojištění atp.),“ vysvětluje Čermák. Podle jeho odhadu může jít až o desítky milionů korun.

„Nic takového na stole není. Vyjednáváme,“ tvrdí Rýdl. O tom, že by se zhotovitel písemně vzdal nároků na odpovědnostní závazky, ale neví.

Přesluhující dálnice:
Nejvytíženější tuzemská dálnice je zhruba deset let za svou životností. Celá oprava mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle odhadů ministerstva mohla stát asi 14 miliard korun. Vloni ředitelství silnic zahájilo modernizaci prvních čtyř úseků, které by měly být podle harmonogramu dokončeny letos. Úsek mezi Lhotkou a Velkou Bíteší se ale v termínu téměř jistě dokončit nepodaří.