Němci: Kdyby se nedrobily zakázky, šlo na pražském okruhu ušetřit 800 milionů

Stavba dálnice D3 u Veselí nad Lužnicí

Stavba dálnice D3 u Veselí nad Lužnicí Zdroj: Mlada fronta

Kdyby státní instituce preferovaly otevřená výběrová řízení a rozdělovaly by stavební zakázky na menší části, mohlo by Česko ušetřit desítky miliard korun. Uvádí to společná zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu a jeho německé obdoby – Spolkového účetního dvora (BRH). Třeba při stavbě Pražského okruhu by se takto mohlo ušetřit skoro 800 milionů korun.

Zpráva měla odpovědět hlavně na otázku, proč se v České republice často staví za vyšší ceny než v Německu. Například kilometr tuzemské dálnice je u nás v průměru dražší o víc než čtvrtinu. I když české ministerstvo dopravy se brání - podle něj už to neplatí.

Německý recept je podle zprávy jednoduchý – upřednostňovat otevřené zadávací řízení a rozdělovat zakázky na menší části, což je otevírá konkurenci více firem. Obě opatření podle NKÚ ve výsledku sráží ceny. V tuzemsku jsou naopak často překážkou přemrštěné požadavky na referenci dodavatelů, které omezují jejich počet.

Německo předloni zadalo 80 procent stavebních zakázek v otevřeném řízení, naproti tomu v tuzemsku to bylo jen u 65 procent případů. Němci přitom na vzorku 16 tisíc zakázek zjistili, že nabídkové ceny u omezených řízení a v jednacích řízeních jsou o šest až deset procent vyšší než ve veřejných tendrech.

Přemrštěné požadavky splní jen pár firem

Šéf NKÚ Miloslav Kala jako příklad přemrštěných požadavků uvedl situaci, kdy zadavatel tendru na stavbu dálnice požadoval, aby uchazeč měl za posledních pět let dokončené tři silniční stavby a každou z nich za minimálně 700 milionů korun.

Takovéto podmínky přitom podle něj dokáže v tuzemsku splnit jen devět firem. To pak podle úřadu vede k tomu, že v letech 2008 až 2009 získalo dvě třetiny finančního objemu zakázek na silnice jen pět firem. Šlo o 62,5 miliardy korun.

Zbytečně drahý Pražský okruh

Jako příklad možných úspor při rozdělování zakázek uvedl Kala tři stavby související s budováním silničního okruhu kolem Prahy. Kontroloři z NKÚ spočítali, že kdyby se práce zadávaly po částech a v otevřených řízeních, mohlo se ušetřit minimálně 790 milionů z celkové ceny přes 15 miliard korun.

Podle ředitele kontrolní sekce BRH Andrease Rahma se po rozdělení stavební zakázky vypíšou menší soutěže, kterých se může zúčastnit více malých a středních firem. Odhaduje, že to sníží náklady až o 15 procent z celkové ceny.

Grandiózních 40 miliard

V Německu prý také existují nákladové i rozpočtové databáze, které umožní zadavatelům přesně stanovit cenu. V tuzemsku naproti tomu podle NKÚ žádné centrální databáze neexistují.

Podle Kaly se dají na zakázkách ušetřit desítky miliard korun. „Ten prostor pro snížení cen jsme tady vyčíslili na 74 zakázkách na 12 až 20 procent. A jednalo by se tedy o částku 40 miliard v té absolutní hodnotě, což je skutečně grandiózní číslo,“ doplnil šéf NKÚ.

Ministerstvo dopravy ale argumentuje, že od roku 2011 se česká praxe změnila. „Příkladem úspěšného otevřeného výběrového řízení z poslední doby je podle něj modernizace dálnice D1, která byla rozdělena do řady samostatných úseků. To se projevilo snížením ceny téměř o polovinu proti hodnotám, které původně předpokládal projekt,“ řekl ČTK mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.