O velkou silniční zakázku na Slovensku usilují i firmy podnikající v Česku

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Pinkas Martin/Euro

O získání jedné z největších zakázek na výstavbu silnic na Slovensku v rámci projektu veřejně soukromého partnerství (PPP) budou soupeřit čtyři konsorcia včetně firem Hochtief a Strabag, které podnikají také v Česku. Zástupci stavebních společností ohlásili, že v případě úspěchu v tendru hodlají při výstavbě spolupracovat hlavně s domácími společnostmi. Podle ministerstva dopravy by výběr partnera pro PPP měl být ukončen na podzim.

Vítěz veřejné soutěže postaví část nového dálničního obchvatu Bratislavy D4 a rychlostní silnici R7 od slovenské metropole na jihovýchod země v celkové délce zhruba 60 kilometrů a zároveň ji bude provozovat. Stavební náklady na oba úseky slovenské ministerstvo dopravy dříve odhadlo na téměř 1,33 miliardy eur (36 miliard korun).

Ministerstvo zároveň počítalo s tím, že stát by investorovi náklady na výstavbu a údržbu splácel po dobu 30 let částkou 135 až 151 milionů eur ročně. Podle opozice a některých slovenských médii jsou státem odhadované náklady na projekt příliš vysoké.

„Z mých zkušeností bývá cena (oproti státnímu odhadu) z důvodu konkurence nižší,“ uvedl Carlos Ugarte Cruz, ředitel pro ekonomiku a rozvoj španělské společnosti Cintra, která je jedním ze zájemců o výstavbu zmiňovaných silnic. Podle něj je běžné, že většinu samotných stavebních prací budou realizovat místní firmy.

Kromě konsorcií vedených firmami Cintra, Hochtief a Strabag se o zakázku uchází i skupina Vinci, která už má na Slovensku zkušenosti z prvního PPP projektu

„Není neobvyklé, že projekty jsou zastřešeny velkými hráči a využívá se dodavatelský řetězec z místních firem,“ doplnil viceprezident společnosti Hochtief Oliver Wagner, jež stojí v čele dalšího konsorcia. Wagner uvedl, že firma podniká i v ČR, ale že nepřepokládá příliv českých kapacit na realizaci slovenského PPP projektu.

Kromě konsorcií vedených firmami Cintra, Hochtief a Strabag se o zakázku uchází i skupina Vinci, která už má na Slovensku zkušenosti z prvního PPP projektu, v jehož rámci postavila a provozuje zhruba 50 kilometrů rychlostní silnice v okolí Nitry a Banské Bystrice.

O slovenský projekt PPP se původně zajímalo devět zájemců, do dalšího kola postoupili čtyři z nich. „Na podzim chceme znát vítěznou cenu,“ řekl státní tajemník (náměstek) ministerstva dopravy Viktor Stromček.

Výstavbu dálnic a rychlostních silnic na Slovensku prostřednictvím PPP projektů prosazovala už první vláda nynějšího premiéra Roberta Fica. Realizovat se ovšem podařilo jen jeden z nich, a to právě prostřednictvím zmiňované skupiny Vinci.