Obchodní dům Máj hledá novou podobu. Původní návrhy rekonstrukce odmítli památkáři

Obchodní dům Máj se v roce 2009 přejmenoval na My.

Obchodní dům Máj se v roce 2009 přejmenoval na My. Zdroj: CTK

Do roku 1938 stál na místě obchodního domu Šlikovský palác. Před druhou světovou válkou padlo rozhodnutí, že zde bude postavena budova elektrických podniků, z čehož nakonec sešlo.
Rozhodnutí o vystavění obchodního domu padlo na začátku 70.let.
Soutěž vyhrála trojice John Eisler, Miroslav Masák a Martin Rajniš z libereckého architektonického studia Sial.
Stavět se začalo v roce 1973.
Na realizaci se podílely švédské firmy.
16
Fotogalerie

Obchodní dům Máj na Národní třídě čeká rekonstrukce. Jak po ní bude kulturní památka vypadat, zatím není jisté. Vizualizace, které před časem otevřely živou diskusi, podle vyjádření majitele objektu, společnosti Amádeus Real, nejsou aktuální. V současnosti se ale mění koncept pronajímaní. Čtyři patra budou do doby, než začne rekonstrukce, sloužit ke krátkodobým pronájmům.

„Zmiňovaný návrh patřil mezi několik původních pracovních verzí a je už překonaný. Máj takto vypadat nebude. S NPÚ už jsme si tuto věc následně vyjasnili," uvedl tiskový mluvčí společnosti Amádeus Real Karel Samec.   

Momentálně se zpracovává kompletní projekt rekonstrukce celé budovy, jehož součástí budou též nové architektonické návrhy. Základní vizualizace s navrhovanou podobou Máje představí investor veřejnosti, až budou finálně dokončené.

Stavební úřad pro Prahu 1 žádnou žádost o územní rozhodnutí na obchodní dům Máj dosud neeviduje a nemá k dispozici ani žádnou studii nebo vizualizaci. „Podle informací z otevřených zdrojů zpracovávají návrh architekti historického návrhu, ale nemohu to potvrdit,“ dodal vedoucí stavebního odboru pro Prahu 1 Oldřich Dajbych.

Na všech připravovaných návrzích v současnosti investor podle Samce spolupracuje s pražskými památkáři, městským Institutem plánování a rozvoje a i s původními autory návrhu stavby - architekty Martinem Rajnišem a Johnnym Eislerem. 

Památkově chráněný objekt potřebuje především výměnu zastaralých technologií. Renovace by podle prvotních odhadů měla vyjít na řádově stovky milionů korun.

Společnost Tesco od 1. června v objektu provozuje pouze supermarket s potravinami v suterénu a v přízemí menší rychloobrátkovou prodejnu taktéž s potravinami. Do doby zahájení rekonstrukce, která by měla začít v polovině roku 2020, chce nový majitel dočasně pronajmout ostatní plochy jiným obchodníkům. 

Myšlenka pop-up obchodů už na českém trhu existuje. Jedním z nich je projekt Manifesto, kde jsou v námořních kontejnerech dočasně bistra, kavárny či butiky. 

Připomeňte si v galerii, jak vznikal obchodní dům Máj: