Odsouzený Metrostav expanduje na sever. Nevyužité tuneláře posílá na Faerské ostrovy

Metrostav postaví nový tunel usnadňující spojení vesnice Fámjin na Faerských ostrovech s okolním světěm

Metrostav postaví nový tunel usnadňující spojení vesnice Fámjin na Faerských ostrovech s okolním světěm Zdroj: Erik Christensen, Wikimedia Commons

Norská dcera stavební společnosti Metrostav získala svou první zakázku na Faerských ostrovech. Ty nedávno propojila unikátní podmořská dálnice. Technici budou razit silniční tunel na nejjižnějším faerském ostrově Sudurøy.

Tunel o délce 1,2 kilometru spojí vesnice Fámjin a Ørðavíkar a nahradí úzkou horskou cestu, která je zejména v zimním období obtížně průjezdná. Stavbu zahájí v říjnu a měla by skončit v září roku 2023. Samotné ražby zaberou cca 33 týdnů. Společnost Metrostav Norge se projektu účastní jako subdodavatel faerské stavební společnosti J&K Petersen. Investorem projektu je společnost Landsverk, faerská obdoba českého ŘSD. Cena kontraktu, který zahrnuje pouze českou subdodávku, dosahuje v přepočtu 215 milionů korun.

„Severní Evropu dobýváme už 16 let a za tu dobu jsme opakovaně zapichovali pomyslné vlaječky v Norsku, Finsku, Švédsku i na Islandu. To nám umožnilo ucházet se o zakázky i v exotických destinacích, například v Grónsku. Na Faerských ostrovech budeme razit poprvé. Jde sice o zakázku menšího rozsahu, ale velkého významu. Faerské ostrovy jsou pro tuneláře velmi atraktivní lokalita vzhledem k zajímavému množství nově soutěžených tunelových projektů,“ říká Aleš Richter, obchodní ředitel Metrostav Norge.

Tým razičů Metrostavu Norge má za úkol vyrazit celkem 80 tisíc kubíků horniny a následně provést izolace na ploše devět tisíc metrů čtverečních. Nový silniční tunel na Faerských ostrovech bude mít šířku 8,5 metru a profil 65 metrů čtverečních. Navazovat na něj bude kilometr nové silnice směrem k Ørðavíkaru a 400 metrů k Fámjinu.

„Vstupujeme do neznámého prostředí mimo Evropskou unii i Evropský hospodářský prostor a musíme se vypořádat i s jazykovou bariérou, protože jazyky kontraktu jsou i faerština a dánština. Na druhou stranu některé rizikové parametry jako odloučené staveniště, komplikované zásobování či silný vítr už nám jsou z jiných severských zemí důvěrně známé,“ doplnil výrobní ředitel.

Mateřskou firmu Metrostav a její dceru, společnost Metrostav Infrastructure, letos v červnu potrestal soud tříletým zákazem účasti ve veřejných soutěžích. Společnosti uznal vinnými v takzvané druhé větvi korupční kauzy bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha. Firma Metrostav se podle rozsudku dopustila podplácení a manipulací s veřejnými zakázkami. Společnost musí také zaplatit peněžitý trest deset milionů korun. Navrhovaný trest je pro společnost velikosti a významu Metrostavu zatím nejpřísnější, jaký od přijetí novely trestního zákona upravující trestní odpovědnost firem zazněl. Proto se nyní firma více angažuje v zahraničních zakázkách.

„Může tak dojít k zajímavému paradoxu, že odsouzený Metrostav dožene své obraty na trzích s nulovou úrovní korupce, zatímco veřejné zakázky na českém trhu mohou z důvodu absence největšího hráče podražit.Tím, že soudy vyřadily Metrostav na českém trhu ze hry, mu uvolnily kapacity pro práci v zahraničí,“ uvedl mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha.

Skupina Metrostav působí na severu Evropy již od roku 2006. Od té doby realizovala 15 projektů, mimo jiné traťové tunely helsinského metra, most na lososí cestě v Norsku či nejdelší silniční tunel na Islandu. Ve Skandinávii celkově dosud vyrazila přes 48 kilometrů tunelů. V současnosti tvoří zahraniční zakázky 40 procent obratu skupiny.

Jak probíhala stavba mostu a tunelů v Norsku na Lososí stezce

Video placeholder
Metrostav staví most v Norsku • metrostav, e15