Soud zakázal Metrostavu účastnit se soutěží o veřejné zakázky za manipulaci a podplácení

Metrostav je v posledních době významně aktivní na severu Evropy

Metrostav je v posledních době významně aktivní na severu Evropy Zdroj: Metrostav

Rekonstrukce Staroměstského jezu
Rekonstrukce Staroměstského jezu
Rekonstrukce Staroměstského jezu
Subdodávka přeražby tunelu Kronstadtunnelen v Bergenu pro Metrostav Norge znamená restart aktivit na norském stavebním trhu po pauze zaviněné covidovou situací.
Norská flotila elektromobilů firmy Metrostav Norge
7
Fotogalerie

Největší česká stavební firma Metrostav a její dceřiná společnost Metrostav Infrastructure se nebudou moci po tři roky účastnit veřejných soutěží a plnit veřejné zakázky. Pravomocně o tom v úterý rozhodl odvolací pražský vrchní soud. Společnosti uznal vinnými v takzvané druhé větvi korupční kauzy bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha. 

Firma Metrostav se podle rozsudku dopustila podplácení a manipulací s veřejnými zakázkami. Její trestná činnost se týkala rekonstrukce pavilonu v kolínské nemocnici a přestavby části kladenské nemocnice. Společnost musí také zaplatit peněžitý trest deset milionů korun. Navrhovaný trest je pro společnost velikosti a významu Metrostavu zatím nejpřísnější, jaký od přijetí novely trestního zákona upravující trestní odpovědnost firem zazněl.

Délka zákazu ale podle předsedy odvolacího senátu Alexandera Károlyiho odpovídá závažnosti trestného jednání společnosti. Soud podle něj zvažoval i zvýšení peněžitého trestu, nakonec ale dospěl k závěru, že prvoinstanční rozhodnutí ponechá.

Soudce vysvětlil i důvod, proč byla do zákazu zahrnuta i dceřinná společnost Metrostav Infrastructure. "Pokud bychom nezakázali účast na veřejných zakázkách společnosti Metrostav Infrastructure, mohl by se na nich Metrostav podílet například jako subdodavatel," odůvodnil soudce rozhodnutí potrestat i dceřinou firmu.

Přesun zakázek z mateřského Metrostavu na dceřinné společnosti monituruje nezisková organizace Hlídač státu, jejíž cílem je transparentní státní správa. Její databáza uvádí, že mateřský Metrostav loni uzavřel 470 smluv za 33 miliard korun. Za pandemický rok 2021 to znamenalo meziroční pokles o polovinu. Podniku se však tento propad podařilo vykompenzovat právě prostřednictvím svých dceřiných společností.  Celkem tak největší stavební firma včetně dcer uzavřela 1287 smluv za 115 miliard korun, tedy o devět miliard více než v roce 2020. Za letošní rok podle údajů Hlídače státu Metrostav uzavřel 157 zakázek za 9 miliard korun.

"Trest je podle mého názoru adekvátní. Po kolika letech rozsudek padl nehraje roli. Rozsudek bude výstrahou pro další velké podniky i mimo stavebnictví. Je to poprvé, co byla velká firma odsouzená za úplatky. Deset  milionů je relativně nízká pokuta, ale rozhodující je zákaz účasti ve státních zakázkách," uvedl zakladatel Hlídače státu Michal Bláha.

Metrostav s rozsudkem nesouhlasí. „Podáme dovolání u Nejvyššího soudu. Dovolání však nemá odkladný účinek, a proto se musíme udělenému trestu podřídit a vykonat jej, což uděláme. Na tomto místě je však třeba připomenout, že soud trestá kolektiv zaměstnanců, kteří se ničeho nedopustili, za čin, který se měl stát před deseti lety. Peněžitý trest samozřejmě uhradíme,“ uvedl mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha 

Firma nyní musí vyhodnotit, jak se tři roky bez veřejných zakázek ve fungování projeví. "Ale ve zkratce to znamená, že co je vysoutěžené a rozestavěné, to dostavět a začít stavět můžeme," řekl po vyhlášení rozsudku Kostiha. Připustil, že z ekonomického hlediska bude rozsudek velkým problémem. "Nicméně jsme se na tyto varianty připravovali, budeme se s tím muset nějak popasovat, ale asi to zvládneme," řekl Kostiha.

Metrostav je největší univerzální stavební společností na českém trhu. Mimo Česko působí především na Slovenskou, v Polsku a v severských státech, uvádí, že má schopnosti získávat a řídit velké a složité projekty na domácím trhu i v 15 zemích Evropy. Zaměřuje se především na podzemní, dopravní a vodohospodářské projekty, metro, občanské stavby, bytovou i průmyslovou výstavbu.

Video placeholde
Jak probíhala ražba tunelu na Islandu • archiv E15

Na přelomu let 2011 a 2012 šlo v kauze o úplatky za stovky milionů korun. Ústřední trojicí případu jsou někdejší hejtman Rath, bývalá ředitelka kladenské nemocnice Kateřina Kottová a její manžel Petr Kott. Vinným byl mezi šesticí lidí uznán i bývalý generální ředitel Metrostavu Pavel Pilát.

Metrostav je trestně stíhán i v dalších třech kauzách. Obžalobě čelí v případu údajných machinací při modernizaci Hotelu Bohemia Chrudim. Jeho vinu bude znovu posuzovat královéhradecký krajský soud. Liberecký soud se zabývá případem rekonstrukce kostela sv. Máří Magdalény za 65 milionů korun, kterou Metrostav prováděl. Firma figuruje i v případu údajně zmanipulovaných zakázek na opravy Národního hřebčína v Kladrubech nad Labem.