Co ukázalo odsouzení Metrostavu. Výstraha pro další firmy i možné zdražení zakázek

Rekonstrukce Staroměstského jezu

Rekonstrukce Staroměstského jezu Zdroj: E15 Michal Nosek

Rekonstrukce Staroměstského jezu
Rekonstrukce Staroměstského jezu
3
Fotogalerie

Metrostav, který byl odsouzen k tříletému zákazu účasti ve veřejných zakázkách, aktuálně pracuje pro Ředitelství silnic a dálnic na zhruba čtyřech desítkách staveb v hodnotě 14 miliard korun. „Jedná se o stavby na D35, D7 a D3. Na léto se připravuje řada dalších akcí, které již byly podepsány a rozsudek se jich proto netýká,“ uvedl šéf ŘSD Radek Mátl. Metrostav a Metrostav Infrastucture ovšem ztratí zakázky, které jsou před podpisem. Skupina Metrostav přijde za tři roky na státních zakázkách dohromady o zhruba 33 miliard korun obratu.

V těchto již nasmlouvaných případech se zhotovitel nebude měnit, ani stavba přerušovat. „Břitvou, na které se to rozděluje, je podpis smlouvy. Kde smlouva podepsaná není, byť by byla hodinu před podpisem, tak už se nepodepíše a Metrostav a Metrostav Infrastructure bude ze soutěže vyloučen a osloven druhý v pořadí,“ dodal mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Rozsudek nad firmou Metrostav ještě není v písemném vyhotovení.

Jedná se o první trest pro obří firmu spojený s uplácením. Metrostav a jeho dceřiná společnost Metrostav Infrastructure mají zakázanou účast na veřejných zakázkách na tři roky.

O kolik Metrostav přijde

Z konsolidovaného obratu společnosti za rok 2020 vyplývá, že padesát procent obratu má Metrostav z českých veřejných zakázek, další třetinu tvoří obrat ze zahraničí, toho se rozsudek nedotkne. Aktuálně po vynesení rozsudku nebude moci Metrostav soutěžit nové zakázky za zhruba 7,5 miliard korun. Za tři roky to činí 22,5 miliardy.

Metrostav Infrastructure má aktuálně obrat kolem 3,5 miliardy a jeho zákazníky jsou především státní instituce. Nebude moci soutěžit prakticky nic z odhadovaných 10,5 miliardy zakázek.

Dohromady tak může Skupina Metrostav přijít za tři roky o zhruba 33 miliard obratu.

Při dvouprocentní marži přijde o zisk 660 milionů korun. O kolik Metrostav na tržbách a zisku přijde, se ale přesně vyčíslit nedá. „Účast ve výběrovém řízení záleží pouze na rozhodnutí zhotovitele. Není ani zvyk, že by jedna firma šla do úplně všech tendrů, které Ředitelství silnic a dálnic vyhlásí,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Budoucí podoba stanice Praha-Bubny:

Video placeholde
Budoucí podoba stanice Praha-Bubny • Správa železnic

Výstraha pro další firmy

„Rozsudek umožňuje restart stavebního trhu. Metrostav má dvě možnosti. Buď zkusí přežít na kontraktech se soukromými firmami, nebo se rozpustí. Rozprodává své dceřinky a majetek konkurentům a ti zaplní jeho místo na trhu. Pokud by se trest týkal jen mateřské společnosti, tak by byl úplně bezzubý,“ hodnotí rozšíření rozsudku o dceřinou společnost Metrostav Infrastructure Michal Bláha, zakladatel portálu Hlídač státu, který se zabývá monitoringem veřejných zakázek.

Trest však hodnotí jako adekvátní. „Po kolika letech rozsudek padl, nehraje roli. Bude výstrahou pro další velké podniky i mimo stavebnictví. Například v IT.  Je to poprvé, co byla takhle velká firma odsouzená za úplatky. Deset  milionů je relativně nízká pokuta, ale rozhodující je zákaz účasti ve státních zakázkách, který může být zásadní,“ řekl Bláha.

Cena zakázek

Zdražení zakázek bude záležet na tom, jak se zachová trh. Podle oslovených odborníků se ale dá zdražení očekávat. „Metrostav Infrastructure v posledních dvou letech nabízel nejnižší ceny a díky této agresivní politice vyhrával soutěže.  Proto bych očekával, že se nabízené soutěžní ceny ve veřejných zakázkách zvednou o deset až patnáct procent,“ uvedl odborník na stavebnictví, který si nepřál být jmenován s tím, že dodatky smluv, například na dálniční stavby, a další návazné smlouvy, budou řešit právníci až po písemném vyhotovení rozsudku.

Jak zákaz obejít

Zákaz se týká mateřské společnosti Metrostav a její dcery Metrostav Infrastructure. „Mají velkou motivaci co nejvíc práce rychle přesunout jinam, aby se mohli další dceřiné firmy, například Subterra nebo Metrostav DIZ, hlásit do soutěží o další velké zakázky jako jsou dálnice a podobně,“ uvedl ekonom a informatik Jiří Skuhrovec ze společnosti DatLab, která se zabývá analýzou veřejných zakázek. Dceřiné společnosti by navíc mohly jít do soutěží i bez přepsání zakázek od své mateřské společnosti. „Již dříve Úřad pro ochranu hospodářské soutěže rozhodl, že je možné v rámci koncernu reference převádět, takže je to varianta, kterou si myslím, že bude chtít Metrostav využívat,“ sdělil  právník Petr Leyer.