Oprava stoleté střechy hlavního nádraží vyjde na půl miliardy

Kolejiště hlavního nádraží zastřešují prosklené ocelové obloukové konstrukce o rozpětí 33,3 metru a výšce osmnáct metrů. Pod nimi leží nástupiště číslo 1 až 4

Kolejiště hlavního nádraží zastřešují prosklené ocelové obloukové konstrukce o rozpětí 33,3 metru a výšce osmnáct metrů. Pod nimi leží nástupiště číslo 1 až 4 Zdroj: Michal Tomes

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se po letech váhání a přešlapování odhodlala k poslední nutné velké investici na pražském hlavním nádraží. Kompletní rekonstrukce se dočká více než sto let stará ocelová konstrukce, která dvěma monumentálními oblouky zastřešuje první čtyři nástupiště. Náprava jejího dezolátního stavu si vyžádá půl miliardy korun.

„V současné době řešíme technologii realizace stavby s ohledem na možnosti omezení železničního provozu v této stanici,“ řekl mluvčí SŽDC Pavel Tesař. Zahájení stavby je naplánováno na září příštího roku, hotovo má být do konce roku 2015. Správa železnic přitom počítá i s příspěvkem evropských fondů.

Po obnově památky z dob monarchie dlouho neúspěšně volala mimo jiné firma Grandi Stazioni, která má ve správě přilehlé odbavovací haly. Ta aktuálně provádí rekonstrukci historické Fantovy budovy, kde má vzniknout restaurace.

„Tak to je dobrá zpráva. Nechceme, aby na hosty při vstupu do restaurace skrze konstrukci pršelo,“ reagoval zástupce Grandi Stazioni Martin Hamšík.

Dva majitelé jednoho celku
Hlavní nádraží je rozděleno mezi dva vlastníky. Odbavovací haly, historická Fantova budova a první nástupiště patří Českým drahám. Ty vše výměnou za rekonstrukci pronajaly na třicet let společnosti Grandi Stazioni. Ta se chce už příští týden veřejnosti pochlubit zrekonstruovanými prostory legendární Fantovy kavárny. Zbylá nástupiště hlavního nádraží včetně podchodů a ocelové konstrukce patří správě železnic.

Obnova zastřešení bude obnášet například novou ochranu proti korozi, výměnu zrezlých částí, nové zasklení, místo nebezpečného drátoskla bude instalováno tvrzené bezpečnostní sklo. Vyměněny budou i přístupové mostíky na střeše nebo části kovového pláště.

„Nedílnou součástí bude i úprava součástí osvětlení a dalších rozvodů a zařízení zavěšených na ocelové konstrukci,“ doplnil Tesař.

Zchátralá stavba je jedním z paradoxů hlavního nádraží v Praze. Zatímco nástupiště a kolejiště pod ní prošly v nedávných letech úplnou rekonstrukcí, na střechu se jaksi zapomnělo. Cestujícím tak při čtení moderních informačních tabulí často kape na hlavu. Nyní plány zřejmě urychlila urputná snaha na poslední chvíli vyčerpat co nejvíce peněz z evropských fondů.