Praha proti Pentě: zůstanou na Masarykově nádraží koleje?

Pohled na Masarykovo nádraží ze strany hlavního vchodu

Pohled na Masarykovo nádraží ze strany hlavního vchodu Zdroj: Tereza Capkova

Pohled na historický vstup Masarykova nádraží od zastávky tramvaje
Vstupní hala Masarykova nádraží s průhledem na kolejiště
Na Masarykově nádraží momentálně funguje sedm kolejišť, pěk aktivních a dvě slouží jako rezerva
Na nádraží zajíždějí pouze příměstské vlaky
Jedno ze sedmi kolejišť
9 Fotogalerie
čap
Hlavní město chce na Masarykově nádraží ponechat dvě rezervní kolejiště, která by mohla sloužit vlakům v případě napojení na plánovanou rychlodráhu. Změnu územního plánu budou příští týden projednávat pražští radní. Investor, firma Masaryk Station Investment, za kterou stojí Penta, však v původním návrhu požadoval zrušení rezervy.

Náměstek pražského primátora Tomáš Hudeček podotkl, že sílí tlaky ze všech stran, aby k jejímu zrušení došlo. Podle investora, městské části Praha 1 i Českých drah by mělo Masarykovo nádraží v dlouhodobém horizontu ukončit provoz a není proto nutné rezervu pro vybudování dalších dvou kolejí zachovat.

Masarykovo nádraží dnes obslouží za hodinu téměř 20 vlaků a v případě napojení na letiště poptávka přesáhne 40 vlaků za hodinu. „Zachování Masarykova nádraží je pro město klíčové,“ sdělil Hudeček. Rezerva navíc podle něj umožňuje poměrně levný rozvoj železniční dopravy v centru města.

„Možný koncept, takzvaný průjezdný model, kdy Masarykovo nádraží nahradí nový železniční tunel pod Prahou, skutečně existuje. Bylo by to pravděpodobně ideální řešení. Ale v souvislosti s aktuálním stavem městské i státní kasy a ne příliš optimistického ekonomického výhledu, je tento krok hudbou velmi, velmi daleké budoucnosti,“ uvedl Hudeček. Vybudování podzemní železnice dle něj realizovatelné nejdříve v horizontu padesáti let, spíše však ještě později.

Investor si podle Hudečka může v případě, že by chtěl v místě rezervy stavět, poradit i jinak, objekt by prý šel umístit i nad kolejiště. Dodal, že Praha 1 spolu s investorem nutnost zastavění odůvodňují tím, že stávající stavební pozemek je příliš úzký (30 metrů pozn.red.) a vznikly by urbanisticky nevhodné „deskové domy“.

„I pro nás je zachování možnosti budoucího napojení Masarykova nádraží na letiště důležité a toto propojení jednoznačně podporujeme. Z našeho developerského pohledu, není uvedená diskuze o rozšíření stávajícího kolejiště podstatná,“ sdělil mluvčí Penty Martin Danko. Dodal, že pokud územní plán umožní rozšířit kolejiště z nynějších sedmi na devět, zabere Penta menší část pozemků, což bude mít dopad na cenu, kterou dostanou České dráhy.

„Naopak, když v územním plánu zůstane současný stav, tedy sedm kolejí, tak budeme za pozemky platit vyšší cenu. Pro nás jsou obě dvě varianty možné a je na odbornících, aby rozhodli, jestli kolejiště potřebuje rozšířit, a nebo ne,“ uvedl Danko.

Změna, kterou by se v březnu mohlo zabývat zastupitelstvo, počítá kromě zachování nádraží i s přestavbou autobusového nádraží na Florenci a propojením ulic Pernerova a Na Florenci.

rychlodráha, železnicerychlodráha, železnice

Výstavbu rychlodráhy mezi Kladnem a pražským Veleslavínem chce Správa železniční a dopravní cesty zahájit letos nebo v příštím roce. Náklady se odhadují na osm miliard korun. Součástí této etapy budou také úpravy nástupiště na Masarykově nádraží a Negrelliho viaduktu v Praze.

: