Stavebníci čekají pokles i v příštím roce

Stavebnictví

Stavebnictví Zdroj: E15

Zatímco makroekonomové se přou, o kolik příští rok české hospodářství jako celek vzroste, stavební sektor se propadá do čím dál hlubšího pesimismu. Podle čtvrtletní analýzy společností CEEC Research a KPMG předpovídají ředitelé stovky největších stavebních firem pro příští rok pokles o 2,7 procenta. Přitom ještě v dubnu věřili ve stagnaci.

Zatímco makroekonomové se přou, o kolik příští rok české hospodářství jako celek vzroste, stavební sektor se propadá do čím dál hlubšího pesimismu. Podle čtvrtletní analýzy společností CEEC Research a KPMG předpovídají ředitelé stovky největších stavebních firem pro příští rok pokles o 2,7 procenta. Přitom ještě v dubnu věřili ve stagnaci. „Nevím, co by se muselo stát, aby se setrvalý pokles zastavil. Zahajování i toho mála investic do dopravní infrastruktury se zpožďuje, privátní investoři jsou opatrní a vyzdvihovaná akce Zelená úsporám to nezachrání,“ shrnul jednatel firmy Swietelsky Petr Čížek.

Zhoršený výhled lze připsat i mimořádně špatným letošním číslům. Za pololetí kleslo odvětví o téměř třináct procent, což je druhý nejhorší výsledek od počátku století. Jistou roli v tom sehrála i dlouhá zima a povodně, ale hlavní je nedostatek zakázek. Polovina firem jich má méně než loni, necelá třetina si udržela loňské objemy. Pro celý rok ředitelé očekávají propad o více než sedm procent, ačkoli ještě v lednu hovořili o čtyřech procentech.

Vývoj stavebnictvíVývoj stavebnictví

Firmy si mimo jiné stěžují na nedostatečné a často se měnící plány státu. „Zásadním problémem je nekoncepčnost. Není problém lidi propustit, firmy ale nevědí, zda je nebudou zase potřebovat,“ řekl Jiří Vacek z CEEC. Jako vážný problém vnímají kapitáni stavebnictví i váznoucí přípravu dopravních staveb, což často vede k paradoxním situacím, že se ani snížený rozpočet fondu dopravy nedaří vyčerpat. „K pokrytí poptávky po stavebních pracích by stačily dvě třetiny stavebních kapacit nabízených na trhu,“ stojí v závěrech analýzy.

Jako červená nit se proto všemi diskuzemi vinou neudržitelně nízké ceny, které vycházejí z tendrů na dopravní stavby. Podle stavbařů za to mohou tendry zaměřené výhradně na cenu, ale třeba exministr dopravy Zbyněk Stanjura míní, že si „smrtící ceny“ zavinily samy firmy. „Je pravda, že dáváme ceny na hraně smysluplnosti. Každý si musí rozmyslet, kolik si takových Pyrrhových vítězství může dovolit,“ uvedl šéf OHL ŽS Michal Štefl.