Staví se Blanka načerno? Metrostav nepracuje, Praha neplatí a hrozí soudem

Tunel Blanka

Tunel Blanka Zdroj: Jan Rash

Tunel Blanka
Do pět kilometrů dlouhé prohlídkové trasy lidé vstupovali rampou tunelů v ulici Svatovítská u Vítězného náměstí v Praze 6.
Ražená část trasy končí v Troji a pokračuje přes budovaný Trojský most ke stanicím městské hromadné dopravy v Holešovicích.
Příchozí dostávali mapky prohlídkové trasy, na které mohli sledovat, kde se právě nacházejí. Další informace mohli načerpat z panelů i od ochotných průvodců v přilbách a pracovních uniformách.
Cestou měli návštěvníci jedinečnou možnost si prohlédnout strojovnu vzduchotechniky, nejmodernější tunelářské stroje, obdivovat tuny betonu obklopující je ze všech stran a tu a tam nakouknout do sousedního tubusu.
7
Fotogalerie
Stavba pražského tunelového komplexu Blanka za 36 miliard korun se výrazně komplikuje. Firma Metrostav totiž kvůli tomu, že jí Praha dluží už více než 2,1 miliardy korun, stavbu přeruší. Hlavní město ale na obranu vytáhlo těžký kalibr - tvrdí, že celá smlouva mezi Prahou a Metrostavem na stavbu Blanky je od začátku neplatná, a chce se proto proto obrátit na rozhodčí soud.

Metrostav dnes v dopise pražskému primátorovi Tomáši Hudečkovi (TOP 09) oznámil, že kvůli pohledávkám u magistrátu přeruší práce 7. prosince. Mluvčí stavební firmy František Polák navíc řekl, že kvůli neschválení změn v projektu dělníci nemají nyní v podstatě co dělat. Přerušení prací tak nejspíše nejspíš oddálí i plánované otevření tunelu na jaře příštího roku.

Hudeček v reakci potvrdil, že město firmě skutečně neplatí, protože projekt vyšetřuje policie. Zároveň ale vytáhl nečekaný argument. Praha totiž podle něj stavbu nemůže dostavět ani převzít, protože smlouvu podle něj nikdy neprojednala ani rada ani zastupitelstvo. „Město bez legitimního důvodu vyplatilo desítky miliard korun a v tomto protiprávním jednání nemůže pokračovat,“ tvrdí Hudeček s odvoláním na zprávu kontrolního odboru magistrátu. Praha přitom dosud za stavbu zaplatila už 25 miliard korun.

Za situaci podle primátora patrně nese odpovědnost někdejší vedení Prahy z éry exprimátora Pavla Béma (ODS). Náměstek Jiří Vávra (TOP 09) uvedl, že je Blanka „s největší pravděpodobností černou stavbou“. Její zakonzervování by podle něj ročně vyšlo na 1,6 miliardy korun.

Blanka neexistuje?

Podle Poláka ale existuje usnesení rady, kde byla smlouva projednána. „Informace o absolutní neplatnosti smlouvy je zcela zřejmě fámou, kterou nemá cenu komentovat. Kontrakt je podepsán a objednatel v intencích smlouvy jedná: práce kontroluje, přejímá a průběžně užívá od roku 2007, kdy byly zahájeny,“ reagoval. „My se všichni podle té smlouvy pět let chováme. Po komunikacích vybudovaných podle této smlouvy jezdí pražané autem a teď se budeme tvářit, že ta stavba neexistuje? Mně to připadá jako nějaký omyl, ale nejsem právník, tak to nemohu komentovat,“ dodal mluvčí Metrostavu.

V archivu usnesení pražských radních je skutečně k nalezení například materiál z 26. září 2006, kterým rada schválila vítěze soutěže na výstavbu tunelového komplexu, nebo usnesení rady z 10. dubna 2007, ve kterém rozhodla o přidělení zakázky Metrostavu. Město si nyní nechá vypracovat právní stanovisko k závěru kontrolního odboru. To má závěry odboru potvrdit, či vyvrátit. Z něj pak vyvodí další kroky včetně možných trestních oznámení.

Prohlédněte si fotografie z tunelového komplexu Blanka

Podle radního Jiřího Nouzy by smlouva s Metrostavem mohla být absolutně neplatná od samotného počátku, jelikož je v rozporu se zákonem o Hlavním městě Praze. Tunelem se totiž nikdy přímo nezabývalo zastupitelstvo. „Smlouva by skutečně mohla být podle dílčího závěru auditu neplatná, já to mám prověřit cestou advokátních kanceláří,“ potvrdil iserveru E15.cz Nouza. Stavba by tak mohla skončit před Rozhodčím soudem při Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR.

Metrostav by mohl přijít o miliardy

Pokud by soud skutečně označil kontrakt za absolutně neplatný, řešilo by se finanční vypořádání Prahy a Metrostavu v rámci tzv. bezdůvodného obohacení. Zjednodušeně řečeno, na celý tunelový komplex by byl zpracován znalecký posudek, který by jej ocenil v cenách v místě a v čase obvyklých. A v tom je háček, který může stavební firmu děsit. Ceny nasmlouvané v kontraktu z roku 2006 by nehrály roli. Jenže s těmito cenami Metrostav celou dobu kalkuloval a zohledoval je v subdodavatelských smlouvách. Pokud znalec určí byť jen o deset procent nižší cenu než je kontrahovaných 25 miliard korun, nelze předpokládat, že by se Metrostav vzdal bez boje. Jen valorizace vyplývající ze smlouvy činí 3,5 miliardy.

I pokud tedy město kalkuluje s tím, že by rozhodčí soud řešil Blanku ve zrychleném dvouměsíčním řízení a počátkem příštího roku by mohlo být jasno, sázet na to rozhodně nemůže. Právě tento scénář mohl vyděsit Metrostav do té míry, že poslal primátorovi dopis, ve kterém píše, že stavbu 7. prosince přeruší, pokud mu město nezačne platit.

Mapa tunelu BlankaMapa tunelu BlankaMapa tunelu Blanka

Podle Poláka jsou tubusy tunelů dávno hotové, stavební firma nyní čeká na schválení změn v projektové dokumentaci. Vedení Prahy dosud navržené změny nepodepsalo. „Není nyní co dělat, vše je v režimu těch změn,“ řekl Polák s tím, že jde o změny například ve vedení chodníků, umístění dopravního značení a podobně. „Město jako investor ten projekt nyní prakticky neřídí,“ dodal Polák.

Úseky tunelu Blanka
Úsek Brusnice Dd severního portálu Strahovského tunelu ulicí Patočkovou nejdříve hloubenými tunely, za křižovatkou s ulicí Myslbekovou ražený úsek, který končí před křižovatkou Prašný most, kde pokračují opět tunely hloubené. Celková délka úseku je 1,4 km, z toho je 550 m ražených tunelů.
Úsek Dejvice Od křižovatky Prašný most pokračuje v celé délce hloubenými tunely třídou Milady Horákové až do prostoru stavební jámy na Letné, kde je umístěna budoucí křižovatka U Vorlíků, délka úseku je jeden km.
Úsek Královská Od křižovatky U Vorlíků nejdříve krátkým hloubeným úsekem na Letné, na který navazuje ražený úsek vedoucí směrem pod zástavbu, Stromovku, plavební kanál, Císařský ostrov, Vltavu a potom dalším hloubeným úsekem až k trojskému portálu. Celková délka úseku je 3,09 km, z toho je 2230 m ražených.

Metrostav také ruší den otevřených dveří projektu Blanka, který byl naplánovaný na 30. listopadu. „Považuji za krajně nevhodné otevírat stavbu pro veřejnost v době, kdy není zřejmý termín jejího dokončení,“ napsal v dopise primátorovi předseda představenstva Metrostavu Jiří Bělohlav.

Tunelový komplex Blanka se začal stavět v roce 2007. Komplex měří 5,5 kilometru, jeho součástí je nejdelší souvislý ražený tunel v Česku dlouhý zhruba 2,23 kilometru. Vybudování celého komplexu tunelů by mělo stát 36 miliard korun.

Tunel Blanka na vizualizaci