Už žádné billboardy. Praha sváže stavitelům ruce, navrch přidá zákaz reklamy

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Tomas Novak

Výšku domů, šířku chodníků, garantovaná místa pro stromy a navíc zákaz reklamy prosadil pražský magistrát v rámci nových stavebních předpisů, které začnou platit od začátku října. Primátor Tomáš Hudeček dokument označil za „naprosto zásadní“, od nových pravidel si slibuje konec architektonické devastace města.

Mezi nízkou zástavbou nevyroste věžák, mezi věžáky zase dům „trpaslík“, nová pravidla podle architekta, urabanisty a autora předpisů Filipa Tittla zavádějí normy pro takzvanou „výškovou hladinu“. U nové výstavby si všímají i toho, aby si objekty nestínily.

Z nových ulic by do podzemí novostaveb měly zmizet parkující automobily. Předpisy stejně tak předepisují například šířku chodníků, od podzimu budou široké minimálně 1,5 metru. Každá ulice, která bude širší než 12 metrů, bude muset mít pruh určený pro výsadbu stromů. Narýsuje to nová uliční a stavební čára.

„Těžiště zájmu se přesunulo k tomu, jak stavby ovlivňují své okolí a jaké urbanistické vztahy z výstavby plynou,“ sdělil Tittl serveru E15.cz. Na město prý materiál nahlíží jako na organismus.

Návrh Pražských stavebních předpisů zpracoval Institut plánování a rozvoje (IPR). Dosavadní vyhláška totiž podle institutu řešila negativní jevy konce 19. století, jako například problémy s hygienou. Předpis, který tento týden schválili pražští radní, se však věnuje současným problémům města.

„Přirovnal bych to k novému občanskému zákoníku. Praha získává kvalitní stavební regulaci, která přibližuje město evropskému standardu výstavby s důrazem na kvalitu urbanistického uspořádání a kontext místa,“ uvedl Hudeček. Při sestavování nových předpisů se Praha inspirovala evropskými městy jako je Berlín a Vídeň.

Konec reklamy

Nová pravidla také zásadně zasáhnou budoucnost billboardů a velkoformátové reklamy na území Prahy. „Jde o konec staveb pro reklamu a reklamní a informační zařízení větších než šest metrů čtverečních,“ zmiňuje materiál.

Omezení budou platit podle Tittla v podstatě na celém území metropole. Dotknou se i záplavových oblast a parků. V současnosti jde v Praze o tisíce ploch. „Bohužel nelze uplatnit změnu retroaktivně. Plochy budou mizet tak, jak budou dobíhat smlouvy,“ uvedl architekt.

Zdrženlivý postoj k omezení reklamy zatím zaujímá zástupce společnosti Areklama Adam Jakishe. „Jde o nové informace, ale to, že to omezí podnikání, není dobře,“ sdělil. Firma se zaměřuje na outdoorovou velkoformátovou reklamu.