Velkým realitním dravcům chybí kořist

Vysoké investice do tuzemských podnikatelských nemovitostí už tolik netrápí nedostatek peněz jako spíše slabá nabídka. Řeč je o transakcích od 100 milionů eur, tedy nejméně za 2,5 miliardy korun. Pokud vše dobře dopadne, uskuteční se letos takové obchody dva.

Přitom ještě v roce 2011 proběhlo podobných transakcí osm. „Problémem České republiky je nedostatek špičkových nemovitostí pro velké fondy,“ uvedl na realitní konferenci Cedem šéf financování realit z německé banky Helaba Martin Erbe.

Největší letošní investicí do komerčních realit už zřejmě zůstane obchod s kancelářským komplexem The Park v Praze na Chodově, kterou od fondu Degi koupila americká skupina Starwood Capital. Částku sice žádná ze stran nezveřejnila, podle hlasů z trhu ale magických 100 milionů eur výrazně překročila. „Do konce letošního roku očekáváme nejméně jednu investiční transakci o velikosti převyšující 100 milionů eur,“ poznamenal bez bližších podrobností šéf investic z Cushman & Wakefield. K dalšímu velkému obchodu, který tuto hranici sice zřejmě nepřekročí, ale nebude od ní příliš daleko, se schyluje ve Štěrboholech. Dánský developer TK Development tam chce dokončit prodej outletového centra Fashion Arena a cena se má pohybovat kolem 75 milionů eur.

Lukrativní investice? Obchodní centra

Právě nákupní centra patří na realitním trhu mezi největší a nejlukrativnější sousta. Když v roce 2007, což byl ovšem také rok realitního boomu, kupoval německý fond Hannover Leasing pražské obchodní centrum Palladium, dal za něj půl miliardy eur, což je v přepočtu kolem třinácti miliard korun. O dva roky později zaplatil investor Atrium European Real Estate za nákupní centrum Palác Flora, později přejmenované na Atrium Flora, 191 milionů eur.

„U nákupních center je hodnota obvykle větší, ale v současné době majitelé velkých nákupních center své nemovitosti příliš neprodávají. Zájem investorů o koupi velkého úspěšného nákupního centra v hodnotě nad sto milionů eur by byl značný,“ soudí Chapman z Cushman & Wakefield.

Zájem by tedy možná byl, majitelům obchodních center v Praze se ale do prodeje z různých důvodů nechce. Svého majitele tak například nikdy nezměnilo pražské Centrum Černý Most, vůbec první obchodní centrum v Česku. Téhož vlastníka má už přes deset let centrum Nový Smíchov.

Walter Wölfler, přední expert na mezinárodní maloobchodní trh z poradenské firmy CBRE, upozornil na jeden z důvodů, proč zvláště v mimopražských regionech tolik nákupních center majitele nemění. „Institucionální investoři se dívají jen na likvidní trhy. To znamená, že když něco koupí, chtějí mít jistotu, že to budou moci kdykoli prodat. Většinou jde tedy jen o trhy hlavních měst. I kdyby koupili nejlepší obchodní centrum v Hradci Králové, Olomouci, Liberci či kdekoli jinde v regionech, budou ho mít potíž prodat, kdykoli bude potřeba,“ řekl deníku E15 Wölfler.

Jak neprodělat při koupi bytu: Nejde jen o rezervační poplatek