Výrobce dveří Sapeli expanduje na Slovensko

závod Dekor 2, Sapeli

závod Dekor 2, Sapeli Zdroj: Sapeli

Největší český výrobce dveří Sapeli významně posiluje svůj byznys na Slovensku. Lídr trhu vlastněný podnikateli Jaroslavem Vrtalem a Renátou Halíčkovou otevře do dvou měsíců u východních sousedů přímé zastoupení. A začne tam budovat síť vlastních prodejních center. Dosud na Slovensku působil jen přes místní obchodní zástupce.

První Sapeli centrum vyroste v Bratislavě. Podrobnosti o konkrétním obsazení slovenského trhu si firma zatím kvůli utajení plánů před konkurencí nechává pro sebe. Přesto generální ředitel Sapeli Václav Bradáč naznačuje, že se expanze na Dunaji nezastaví. „V příštím roce chceme vybudovat značkovou prodejní síť po celém Slovensku,“ řekl.

Sapeli je aktivní také na dalších zahraničních trzích. „Velmi se nám daří například v Rakousku,“ poznamenal šéf firmy.
Vývoz se na celkových tržbách společnosti podílí zhruba 12 procenty. „Tuzemský trh má své limity, takže se naše výrobky snažíme dostat dál,“ uvedl Bradáč. V Česku se podle něj ročně prodají dveře přibližně za 2,5 miliardy korun. Podíl Sapeli na tomto koláči se blíží třetině.

Stavebnictví by si mělo polepšit

Přestože odbyt dveří poznamenala krize ve stavebnictví, blýská se snad už i v tomto oboru na časy. „Podle avíz z trhu se zdá, že druhá polovina letošního roku bude příznivější a příští rok bychom se už měli vrátit k růstu,“ řekl ředitel Sapeli. Podle Bradáče již sílí rovněž poptávka od developerů. A to nejen po levnějších výrobcích, ale také po kvalitnějších dveřích s vyšší přidanou hodnotou.

Situace na trhu se odráží také na tržbách firmy. Výrobce z Vysočiny v roce 2013 utržil zhruba 800 milionů korun, zatímco předloni to bylo něco přes 900 milionů. Firma loni navíc na provozní úrovni prodělala 30 milionů korun. Na ztrátě se podle generálního ředitele Sapeli kromě situace v oboru paradoxně podílelo též loňské dvacáté výročí založení firmy. Společnost ho doprovodila řadou slevových akcí, které se však odrazily na maržích.

Pro letošní rok má firma v plánu utržit 650 až 750 milionů korun, z nichž počítá zhruba se 14milionovým ziskem.