Za smrt dělníků v troskách mostu hrozí obviněným až desetileté tresty

„Vyšetřovatel tyto osoby viní z toho, že z nedbalosti způsobili obecné nebezpečí. Spáchali takový čin tím, že porušili důležitou povinnost vyplývající z jejich zaměstnání, postavení nebo funkce a uloženou jim podle zákona, a způsobili takovým činem těžkou újmu na zdraví a smrt,“ uvedla krajská policejní mluvčí Dana Čírtková.
S mluvčí společnosti M-Silnice se dnes ČTK nepodařilo spojit. Kraj Vysočina podle Jitky Svatošové z tiskového oddělení vyčká na výsledky vyšetřování. „Jsme přesvědčení, že ze strany investora nedošlo k pochybení,“ uvedla Svatošová. Firma Strabag si podle mluvčí Edity Novotné není vědoma pochybení svého ani svých zaměstnanců. Podle právního zástupce firmy Bögl a Krýsl Radka Ondruše Policie ČR dosud firmu o vzneseném obvinění nevyrozuměla. „Jakmile se tak stane, vyjádříme se,“ řekl Ondruš.
Most se zřítil loni 4. září. V jeho troskách zahynuli čtyři dělníci a další dva byli zraněni. Pod mostem pracovalo v době neštěstí šest dělníků, tři Češi a tři Slováci. Přežili dva muži ze Slovenska.
Už bezprostředně po nehodě se objevily spekulace, že statiku mostu narušilo odbagrování přílišného množství zeminy u vnější strany mostní podpěry. Pilíř se pak neměl o co opřít a přestal plnit svou nosnou funkci.
Porušení bezpečnosti práce
Oblastní inspektorát práce v Českých Budějovicích oznámil letos v květnu, že kvůli porušení bezpečnosti práce zahájil správní řízení s firmami Strabag a Bögl a Krýsl a s koordinátorkou bezpečnosti práce Marií Hubkovou. Inspektoři je podezřívají, že se vzájemně neinformovali o aktuálních pracích a o možných bezpečnostních rizicích.
„Do současnosti jsme provedli dokazování věcnými důkazy. Vyslechli jsme kolem 20 svědků, při výslechu svědků ze Slovenska jsme si museli vyžádat mezinárodní pomoc. Naše dokazování je v podstatě dokončeno, teď dostanou účastníci řízení možnost navrhnout provedení svých důkazů,“ řekla už dříve Dagmar Plocková Mahrová z právního oddělení inspektorátu. Inspektorát pak rozhodne, zda budou navržené důkazy provedeny. Rozhodnutí by mohlo padnout zřejmě v říjnu. Zúčastněným firmám hrozí podle Plockové Mahrové pokuta do dvou milionů, koordinátorce bezpečnosti až 300.000 korun.
Ze závěrů policejního prověřování, z výslechů svědků i ze znaleckých posudků z oboru stavebnictví podle mluvčí vyplynulo, že stavební práce, při nichž se zřítil most, nebyly řízeny v souladu s ověřenou projektovou dokumentací. Při pracích nebylo zajištěno dodržování povinností k ochraně života, zdraví, životního prostředí a bezpečnosti práce.
V nadcházejícím období bude podle Čírtkové probíhat standardní policejní vyšetřování celého případu, které potrvá několik měsíců. „Až do jeho ukončení nebudeme poskytovat žádné bližší informace k jeho průběhu ani k jednotlivým prováděným úkonům,“ uvedla mluvčí.