Růst Zásilkovny zpomalil. Ze zahraničí už jí plyne skoro polovina tržeb

Simona Kijonková, Zásilkovna

Simona Kijonková, Zásilkovna Zdroj: E15 Michael Tomeš

Skupina Packeta, pod kterou spadá Zásilkovna Simony Kijonkové, se musela v loňském roce vypořádat s otřesy ekonomiky, které se projevily propadem tržeb internetových obchodů. I přesto si ovšem udržela růst, když meziročně zvýšila příjmy o 23 procent na 6,1 miliardy. Zároveň se tuzemská firma čím dál více rozrůstá za hranice Česka, letos otevřela pobočku ve Slovinsku a celkově ze zahraničí už jí plyne téměř polovina příjmů. 

Buďte na E15 E-commerce Summitu 2023. Rezervujte si vstupenky >>>

„Vliv ekonomické krize jsme vnímali už od konce roku 2021, kdy jsme zaznamenali pokles průměrné hodnoty objednávky a začal také zpomalovat růst,“ uvedla pro deník E15 zakladatelka a šéfka Zásilkovny Simona Kijonková. Průměrná částka objednávky klesla z 1500 korun až k 1000 korunám.

Česká logistická firma se tak poprvé za 13 let existence musí vyrovnat s poklesem tržeb internetových obchodů. V předešlých letech Zásilkovna rostla pravidelně meziročně kolem sta procent, v loňském roce ale výrazně přibrzdila, když vyrostla „jen“ o 23 procent na 6,1 miliardy tržeb. „V zisku jsme kontinuálně od roku 2013,“ uvedla Kijonková s tím, že přesnou výši firma nespecifikuje.

Výsledky logistické společnosti považuje za pozitivní i odborník na e-commerce David Antoš ze konzultantské společnosti Boston Consulting Group. „V e-commerce je stále znát celosvětové ochlazení. Souvisí nejen s makroekonomickou situací, ale také s vyšším návratem zákazníků do fyzických obchodů, než se ještě před rokem a půl čekalo,“ uvedl Antoš. Propad trhu se dotýká i Česka; v roce 2022 tržby tuzemských internetových obchodů klesly o 12 procent. „Na přepravním trhu proto jsou nadměrné kapacity a s 23procentním růstem může být Packeta spíše spokojena – otázkou je však také ziskovost,“ komentuje výsledky logistické firmy odborník. 

Zásilkovna patří ve svém oboru logistických společnosti a e-commerce firem mezi největší hráče v zemi. Například německá přepravní společnost DHL v roce 2021 vykázala tržby v Česku přes čtyři miliardy korun, podobně na tom je francouzské DPD a o miliardu méně v Česku utržila společnost Geis. 

Zásilkovna v loňském roce investovala 1,2 miliardy korun například do automatizace skladů v Rudné u Prahy a v pražských Štěrboholech. Letos by zřejmě měla firma Simony Kijonkové investovat méně, nicméně v automatizaci skladů chce i nadále pokračovat. 

V současné době jsou pro Zásilkovnu stále více stěžejní zahraniční trhy, jelikož z nich pochází kolem 40 procent z celkových příjmů společnosti a tento podíl stále roste. V letošním roce přidala další zahraniční trh, když otevřela slovinskou pobočku. „Slovinsko jsme neotevřeli náhodou, bylo to na základě požadavků zákazníků. Tento trh nám rychle roste, hodně mu věříme,“ uvedla Kijonková pro deník E15. 

Otázkou nicméně zůstává, jaký nákupní apetit budou mít spotřebitelé v letošním roce. Rostoucí inflace a energetická krize, kterou rozpoutal ruský útok na Ukrajinu, Čechy donutil více nad nákupy přemýšlet a někteří z nich tak začali šetřit. V důsledku ekonomického otřesu se v problémech minulý rok objevily některé internetové obchody jako například slovenský Dedoles nebo Knihobot.

David Antoš nicméně zůstává optimistický. „Letošní růst si netroufnu věštit, makroekonomické odhady se stále výrazně mění. Osobně jsem však optimista, e-commerce by se po postcovidové korekci měla vrátit na předchozí růstovou trajektorii a stav evropské ekonomiky se dnes jeví výrazně lepší než ještě na podzim,“ domnívá se odborník. Nicméně rovněž očekává, že ostatním důležitým e-commerce hráčům také výrazně zpomalí růst. „Budou-li pokračovat v růstu, tak spíše na úkor ostatních než díky růstu trhu,“ uzavírá Antoš.