S Click to Pay zaplatíte napříč zařízeními, konkurovat rychlostí Apple Pay ale nemůže

Služba Click to Pay chce konkurovat podobným technologiím od Googlu a Applu

Služba Click to Pay chce konkurovat podobným technologiím od Googlu a Applu Zdroj: Mastercard

„Click to Pay je nezávislé na zařízení, na operačním systému i karetním schématu, které chcete použít,“ říká na tiskové konferenci Karel Jára ze společnosti Global Payments Europe.
Služba může pomoci i obchodníkům snížit počet nedokončených nákupů během platby.
3
Fotogalerie

Společnost MasterCard ve čtvrtek spustila službu Click to Pay pro všechny držitele těchto karet. Míří primárně do segmentu, kde uživatelé stále zadávají své platební údaje ručně, a figuruje striktně jako e-commerce řešení. Služba může pomoci i obchodníkům snížit počet nedokončených nákupů během platby. MasterCard se tak snaží doplnit nabídku již existujících služeb, hlavní výhodou novinky by měla být nezávislost na typu zařízení či systému.

Z dat aktuálního reportu MasterCard Spending Pulse vyplývá, že ačkoliv se spotřebitelé částečně vrátili do kamenných prodejen, obrat online obchodů byl v srpnu 2022 stále o 28 procent vyšší než v předcovidovém srpnu 2019. „V našich nedávných průzkumech se ukázalo, že jedna pětina Čechů nechce opisovat číslo platební karty při platbě na internetu a téměř polovina by uvítala zjednodušení,“ vysvětlil na tiskové konferenci generální ředitel společnosti MasterCard pro Českou republiku a Slovensko Michal Čarný, proč je podle něj zavedení služby podstatné.

Uživatelé si službu musejí nejdříve bezplatně zaktivovat buď v průběhu placení u obchodníka, nebo na webových stránkách MasterCard. Zákazníci ČSOB se mohou zaregistrovat přímo v mobilním bankovnictví. Click to Pay není závislá na zařízení ani na operačním systému, zákazník ji tedy může využívat na všech svých zařízeních, což by měla být její hlavní konkurenční výhoda. Je přímou součástí platební brány internetových obchodů, kde zákazníka rozpozná na základě ID, za které se považuje e-mailová adresa, a bezpečně zobrazí maskované údaje karty.

Do služby jde zaregistrovat i více karet, během platby nákupu si může zákazník vybrat z jejich seznamu. Při využívání různých zařízení je potřeba se nejdříve na každém z nich identifikovat. MasterCard si zákazníka ověří prostřednictvím e-mailu, při platbě pak může uživatel systému povolit, aby si zařízení pamatoval pro další nákup. Na základě souborů cookies bude v budoucnu rozpoznán.

Obchodníci nemusejí podnikat žádné dodatečné kroky, stačí, že mají implementovanou platební bránu. Poplatky jsou pro ně stejné jako v případě jiných platebních možností. U klasických jednorázových plateb vznikal problém, že zákazník během zadávání čísla karty při každém nákupu a následném čekání na potvrzení často objednávku kvůli zdlouhavému procesu nedokončil. V současnosti podle ředitele a country manažera Global Payments Roberta Mazoucha zůstává asi osm až devět procent nákupů nedokončených. „Pro důkaz, že skutečně dochází k významnému nárůstu dokončených nákupů, se zatím jedná o malý statistický vzorek, bude to ale jeden z klíčových parametrů, které dokážou službu podpořit,“ řekl pro deník E15 Mazouch.  

V současnosti lze této služby využít u téměř dvaceti procent českých e-shopů. Česko je jedna z 26 zemí, kde společnost službu spouští. Ředitel digitálních plateb a inovací společnosti MasterCard pro střední Evropu Luděk Slouka, který je zodpovědný i za spuštění služby v tomto regionu, doufá, že do konce roku bude službu využívat 40 procent českých e-commerce obchodníků.

Bezpečnost zaručuje mezinárodní platební standard Secure Remote Commerce organizace EMVCo. Karty jsou tokenizované, tradiční číslo karty je tedy nahrazeno unikátním digitálním otiskem. Ten by měl zabránit zneužití v jiném způsobu placení. Token bude automaticky obměněn, pokud dojde k výměně fyzické karty například z důvodu expirace. Údaje zůstávají přímo u karetní asociace.

Podobná řešení pro e-commerce již na trhu figurují v podobě Apple Pay a Google Pay. Karel Jára ze společnosti Global Payments Europe však nepředpokládá, že by služba mohla přitáhnout například uživatele mobilních zařízení od Applu. Snaha je nabídnout co největší množství platebních metod a doplnit tak současnou nabídku. „Apple Pay s jeho rychlostí a s konverzním poměrem, který je absolutně nejvyšší, těžko budeme předhánět. Důležité je to, že obsloužíme klienty, kteří nakupují na různých platformách a nebudou muset přepisovat číslo karty,“ vysvětlil Jára.

Podívejte se, jak pandemie změnila e-commerce v ČR.

Video placeholde
Jak pandemie změnila e-commerce v Česku? • Videohub

Výhodná je nová služba také pro banky, které v případě Apple Pay musejí platit vysoké poplatky. Google Pay zase prostřednictvím plateb sbírá údaje o zákaznících. „Ne každý, kdo má od Applu mobil, má i MacBook, takže tento uživatel má šanci využívat naši službu i na jiných zařízeních,“ zdůrazňuje Luděk Slouka z MasterCard. Analytik Petr Vaněk z GoPay navíc vidí i další možnosti, jak nalákat i tyto zákazníky. „Budeme moci více pracovat s platební bránou 3D secure, aby se vyrovnala právě Apple Pay,“ řekl na konferenci Vaněk.