České projekty vydolují z crowdfundingu obvykle statisíce korun. Americké miliony dolarů

Postavení domácího crowdfundingu se velmi liší od jeho pozice v tradičních crowdfundingových zemích, jako jsou USA, Kanada, Velká Británie či Německo.

Postavení domácího crowdfundingu se velmi liší od jeho pozice v tradičních crowdfundingových zemích, jako jsou USA, Kanada, Velká Británie či Německo. Zdroj: Profimedia

Když se lidé složí, dají se vybrat zajímavé částky
Projekty financované kampaní na Kickstarteru
Projekty financované kampaní na Kickstarteru
Projekty financované kampaní na Kickstarteru
Projekty financované kampaní na Kickstarteru
8
Fotogalerie

Jsou to jiné světy. Postavení domácího crowdfundingu se velmi liší od jeho pozice v tradičních crowdfundingových zemích, jako jsou USA, Kanada, Velká Británie či Německo. Řádově rozdílné jsou nejen počty projektů, ale i výše investic, které projekty vkládají do crowdfundingových kampaní. Úspěšné české projekty vyberou průměrně vyšší desítky tisíc dolarů, kdežto u projektů z USA to bývají statisíce až miliony dolarů. V čem spočívají další rozdíly?

Kontrast dokládají příklady. Hra Kingdom Come: Deliverance tuzemské provenience na americké platformě Kickstarter vybrala téměř 1,4 milionu dolarů a lehké boty Skinners přes 600 tisíc dolarů. Český Hithit přinesl filmu V síti tři miliony korun a centru Paralelní polis kolem půl milionu korun. Obě zmíněné platformy mají své zvláštnosti.

Tou světovou je bezesporu Kickstarter. „České projekty a Kickstarter, to je velmi zajímavé a vděčné téma. Česká republika je i přes svoji menší velikost líhní mnoha zajímavých a úspěšných projektů,“ podotýká David Friedl, spoluzakladatel poradenské společnosti Fundchaser, která se na crowdfundingové kampaně specializuje.

Kromě zmíněné tuzemské hry Kingdom Come: Deliverance z období středověku či bot-ponožek Skinners uspěl na Kickstarteru také český projekt autonomního zabezpečení domácnosti Angee. O finance se tam ucházela i česká fantasy hra pro mobilní telefony Fireball RPG, která získala přes 60 tisíc dolarů. Příkladem úspěšně vedené kampaně mohou být i lyžovací násady na boty snowfeet. Na Kickstarteru získaly přes 170 tisíc dolarů a další desítky tisíc v kampani na portálu Indiegogo.

Úspěšnost projektů na Kickstarteru podle statistik z posledních let činí 37,8 procenta. U projektů, které vybraly více než deset tisíc dolarů, klesá na 12,3 procenta. A projekty nad jeden milion dolarů byly úspěšné jen z  0,09 procenta. Naopak celých jedenáct procent projektů nikdy nezískalo ani jeden „pledg“, tedy ani dolar. Na druhé straně však 78 procent projektů, které dokázaly vybrat alespoň pětinu cíle, nakonec uspělo.

Skončené projekty, které na známé české crowdfundingové platformě Hithit vybraly alespoň cílovou částku, ji mnohdy překročily, a to i o desítky procent.

Komu se dařilo na Hithitu (vybrané projekty s vyšší podporou)

  • Autorský průvodce po Liberci a okolí – vybráno 113 tisíc, 226 procent cílové částky
  • Tiskové struny do 3D tiskáren Filamantra – vybráno 155 tisíc, 172 procent částky
  • Zdravý budík Undout – vybráno 435 tisíc, 435 procent částky
  • Kniha pro děti Medvěd Wrr – vybráno 300 tisíc, 150 procent částky
  • Divadlo Bravo – vybrán 1 milion korun, 103 procent částky
  • Nový trail Rychlebských stezek – vybráno 1,2 milionu, 315 procent částky

Historicky nejúspěšnější kampaní Hithitu se stal televizní projekt DVTV Extra, který vybral téměř deset milionů korun a původní cíl překročil o 1299 procent. Poměrně hodně vybraly také konopné tenisky Bohemphia (bezmála čtyři miliony korun), projekt Tatra kolem světa (tři miliony) a film V síti (rovněž tři miliony).

Daří se i kampani obuvnické firmy Vasky. „Podpora přispěvatelů je neuvěřitelná a velmi si jí vážíme. Za 25 hodin se nám podařilo vybrat jeden milion korun, čímž jsme posunuli hranice českého crowdfundingu zase o kousek dál. Mám radost, že je kampaň úspěšná a že je o českou výrobu takový zájem,“ říká zakladatel společnosti Václav Staněk.

Jak vybrat co možná nejvíce

Crowdfunding je populární způsob, jak získat finanční zdroje pro rozjezd nového produktu či služby. Rovněž se jím dají nabrat první zákazníci. Podnikatel tak může světu prezentovat svůj záměr, plán vývoje, cílovou částku, kterou potřebuje, a odměny. Tedy to, co si první zákazníci mohou koupit či předplatit. Pro úspěch crowdfundingové kampaně je podle Davida Friedla, spoluzakladatele poradenské společnosti Fundchaser, klíčová kvalitní a dostatečně dlouhá příprava spočívající ve vizuálně zajímavé prezentaci projektu. Svou roli hraje i promyšlený a efektivně odřízený marketing, aby projekt „bylo vidět“. Důležitá je i dostatečně intenzivní předkampaň, která umožní zaujmout budoucí podporovatele a otestovat některé části projektu.