Český start-up nabral miliony na mobilního průvodce
Čeští vývojáři se znovu přiblížili svému snu učinit z každého chytrého mobilního telefonu osobního interaktivního průvodce. V březnu jim na expanzi jejich start-upu SmartGuide přispěli investoři celkem patnácti miliony korun.
Prvního investičního kola se zúčastnila česká společnost Grouport a menší mezinárodní investoři. Dosud do projektu vstoupil jen jediný andělský investor, společnost Danube Angels.
„Peníze nám pomohou proniknout do více než tří set destinací, provést statisíce cestovatelů a nabídnout novou službu zákazníkům dopravců, cestovních kanceláří a dalších partnerů,“ vypočítává nové možnosti šéf vývojářského týmu Jan Doležal.
Mobilní aplikace, která využívá informace o geografické poloze, turisty provádí prostřednictvím hlasu a zároveň je dokáže přenést do rozšířené reality. Na Staroměstském náměstí v Praze tak může cestovatel potkat třeba digitálního kata, který mu popíše, jak tam před čtyřmi stoletími probíhala poprava 27 pánů – vůdců stavovského povstání.
Podle Martina Kotka, prezidenta Asociace virtuální a rozšířené reality je SmartGuide pionýrem. „Aplikací s rozšířenou realitou je zatím opravdu málo, a hlavním konkurentem je proto gigant Google. S ním ale může česká aplikace v budoucnu i spolupracovat,“ míní Kotek. Důležité však podle něho bude, aby SmartGuide včas zachytil trend, kdy mobilní průvodce budou postupně nahrazovat brýle pro rozšířenou realitu.
SmartGuide, který loni vyhrál cenu Travel Startup roku, dnes používá řada kanceláří cestovního ruchu a turistických atrakcí. Aplikace funguje v Praze, Mariánských Lázníchnebo například v Terezíně. Tým SmartGuide sestává z absolventů ČVUT a Harvardu a bývalých zaměstnanců poradenské společnosti McKinsey.
Celý projekt odstartoval právě na půdě ČVUT. „Všichni dnes o digitalizaci mluví, ale málokdo se na ní podílí. Proto mě těší, že SmartGuide, který vyrostl v našem inkubátoru ČVUT InQbay, má ambice k procesu digitalizace přispět. A to nejen u nás, ale po celém světě,“ říká Vojtěch Petráček, rektor ČVUT.
Investory vývojářům pomohl sehnat program CzechDemo, který vznikl právě za účelem podpory tuzemských startupů a který spadá pod agenturu CzechInvest. „Ze všech startupů, které jsme v roce 2018 podpořili, jich sedm získalo investory. Ti do start-upů vložili více než 38 milionů korun,“ říká Silvana Jirotková, generální ředitelka CzechInvestu..