Průzkum: Zaměstnanci chybějí i start-upům. Třetina mladých firem se navíc jen těžko prosazuje v cizině

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia

Přibližně 60 procent českých start-upů omezuje v jejich podnikání situace na českém pracovním trhu, který je ovlivněn nízkou nezaměstnaností. Uvádí to společnost Keiretsu, která vypracovala anketu mezi více než stovkou šéfů mladých českých společností. 

Pro ty je problematické v současnosti získat pracovníky na mnohé pozice, dlouhodobě přitom český trh trápí především nízký počet programátorů a vývojářů. Dalším palčivým problémem je pro české firmy složitost expanze na zahraniční trhy. Problematická je pro každou třetí začínající společnost. „Firmy nemají zkušenosti ze zahraničního trhu a neznají legislativu. Přitom je pro české firmy expanze nutností, pokud chtějí škálovat své působení,“ říká Petr Lemoch z Keiretsu.

Pro čtvrtinu start-upů jsou pak problémem právní záležitosti a dostupnost finančních zdrojů, které ke svému podnikání potřebují. Problematická je přitom především komunikace s bankami, které jsou k mnohým projektům v prvotní fázi velmi skeptické. Kapitál poskytují až v dalších fázích, kdy už se nejedná o typické start-upy.

Neméně palčivým problémem je pro mladé firmy podle průzkumu také marketing a vztah s veřejností – jako své bolavé místo jej označila čtvrtina českých start-upů. „V prvotních fázích se firmy soustředí hlavně na vývoj produktu a ostatní věci, jako právě marketing, řeší často ad hoc,“ vysvětluje Lemoch.

S výše zmíněnými právními problémy souvisí také skutečnost, že registrovaný patent má pouze 13 procent oslovených firem. Právní složitost a vysoké náklady na patentový proces jsou přitom jedněmi z hlavních důvodů, proč si start-upy své nápady nechrání. Další skupina podnikatelů ale přiznává, že pro ně ochrana vlastních nápadů není příliš relevantní.